Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Onze visie op leren

Leren doe je niet uit een boekje. Of door te luisteren. Leren is doen. Nog een keer doen. En weer opstaan. We werken met wetenschappelijke modellen en theorieën. Maar we brengen het geleerde óók in de praktijk. Dat maakt onze trainingen uniek. En onze deelnemers ook. Iedereen wordt invloedrijker.

Leren is doen, doen is leren

Een wijs man (George Clooney) zei ooit: “Van succes leer je niets”. Nu kun je, met alle goede wil van de wereld, meneer Clooney niet onsuccesvol noemen. Aan hem kunnen we dus gerust een voorbeeld nemen. Evenals aan die 150.000 professionals die je voorgingen bij Bureau Zuidema. Waar hebben zij dan wél iets van geleerd?

Vallen en opstaan

Onze visie: door te doen. Fietsen leer je toch ook niet uit een boekje? Het is vallen en opstaan. George Clooney speelde jarenlang rolletjes in matige B-producties voordat hij de sterren van de hemel speelde. Bij Bureau Zuidema maak je een soortgelijk proces door. In één of meerdere dagen doorbreek je vaste patronen en doe je levensveranderende inzichten op. Je maakt zoveel vlieguren dat nieuw gedrag een tweede natuur wordt.

De flight simulator

Hoe ziet dat oefenen er dan uit? Nou, denk aan een flight simulator. Een veilige omgeving waarin we de werkelijkheid nabootsen. Met casussen die lijken op (en zelfs komen uit) jouw eigen praktijk. Je traint net zolang tot je het kunt. Met alle zelfvertrouwen.

Wie het hardste schreeuwt.

Veel van onze trainingen gaan over persoonlijke impact. Leiderschap en samenwerken gaan niet over macht. Of om wie het hardste schreeuwt. Wij geloven dat succesvolle professionals hun gedrag kunnen afstemmen op hun doel en de situatie. En: op wie ze voor zich hebben. Als je anderen kunt lezen én flexibel kunt communiceren ben je elke situatie de baas.
Je blijft leren

Als je naar je eigen gedrag wilt kijken is het handig om je eigen praktijk daar ook bij te betrekken. Wij werken daarom volgens het 70-20-10 principe: 70% staat voor het leren en ervaren op je eigen werkplek, 20% staat voor leren van de interactie met anderen en 10% staat voor het opdoen van feitelijke kennis. Er zijn een aantal vaste onderdelen:

Groepsleren

Je traint altijd in en met een groep. Dat is intensief, confronterend, inspirerend en sowieso altijd onvergetelijk.

Continue feedbackloop

De continue feedback van je trainers en mededeelnemers speelt een belangrijke rol in jouw proces. Want daarmee ontdek je welk gedrag effectief is. Daarom ben je ook vóór en na je training met elkaar in contact, met digitale tools.

Gedragspatronen doorbreken

Om gedragspatronen te doorbreken, moet je ze eerst herkennen. We besteden daar veel aandacht aan. Wat is niet effectief? Hoe verander je dat? Je oefent en oefent, totdat het nieuwe gedrag vanzelf gaat.

Zelfgestuurd leren

Jij bepaalt je eigen leerdoelen. Dat vraagt motivatie, verantwoordelijkheid en reflectie van je. Wij bieden je de structuur om zelf te kiezen met wie, wanneer en wat je leert. We ondersteunen je en dagen je uit.

Wat houdt het leerproces in de praktijk in?

We gebruiken verschillende werkvormen. Van simulaties, rollenspelen tot presenteren voor de camera. Onze trainers lokken je uit je comfortzone en sturen bij als dat nodig is. Na elke oefening is er ruimte voor reflectie en vragen.

Okay, en daarna?

Natuurlijk zijn we er voor je, ook na je training. De Zuidema Influence Hub® – ons platform- blijft voor jou toegankelijk, voor evaluaties, effectmetingen en feedback. Daarnaast ondersteunen we je met verschillende job aids en performance tools.

Best een eenvoudige keuze, toch?

Waarom zou je voor Bureau Zuidema kiezen? Nou, heb je even? Onze training Inzicht in Invloed® is het meest succesvolle programma van Nederland en krijgt gemiddeld een 8,7. Heel mooi natuurlijk. Maar het mooiste, dat is de verandering die jij zelf doormaakt.

Het gaat om jou. Jouw dromen. Jouw doelen. Je wordt je bewust van je gedrag en het effect daarvan op anderen. Je wordt invloedrijker. En daar kún je ook nog eens wat mee. Sommige deelnemers spreken zelfs van een openbaring.