Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Invloedmodel

Waarom krijgen sommige mensen altijd hun zin? Grote kans dat ze getraind zijn met het Invloedmodel®: hét geheim achter succesvolle communicatie. Dit model vind je alleen bij Zuidema. Het is de basis van ons gedachtengoed.

Level up jouw invloed-game

De kunst van subtiel inspireren én motiveren. Het Invloedmodel®, ontwikkeld op Harvard en Yale, is een wetenschappelijk methode die je helpt om scherp naar jezelf te kijken. Wanneer ben je effectief? Wanneer juist niet? Het model omvat alle communicatiestijlen en leert je om deze flexibel te gebruiken. Ja, daar heb je wat aan.

harvard

De theorie in een notendop

Het model werkt met gedragssoorten: manieren om invloed uit te oefenen. Er zijn twee energierichtingen:

Duw- en trekenergie

De naam zegt het eigenlijk al. Bij duwenergie neem je ruimte in. Je uit wat jij denkt. Of wilt. Bij trekenergie gééf je ruimte. En nodig je de ander uit om zijn gedachten en wensen kenbaar te maken.

Het invloedmodel

De twee energierichtingen worden vervolgens weer onderverdeeld in vier invloedstijlen: 

Overreden

Je onderbouwt je voorstel of mening met feiten, logica en kennis. Je neemt ruimte in, maar laat de ander ook argumenten delen. Samen vind je de beste oplossing.

 

Lees meer over

Stellen

Je weet wat je wilt en spreekt je stellig uit. Dat doe je stevig, duidelijk en helder, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Lees meer over

Overbruggen

Je zet niet jezelf, maar de ander centraal. En omdat je oprecht geïnteresseerd bent in zijn of haar perspectief, kennis en gevoelens, maak je echte verbinding.

Lees meer over

Inspireren

Je gaat op zoek: wat bindt jou en de ander? Wat is de gemeenschappelijke deler? Je gebruikt je verbeelding en hebt over ‘wij’ en ‘ons’. Zo maak je anderen enthousiast!

Lees meer over

Een kopje koffie volgens de vier stijlen uit het Invloedmodel®

Jouw eigen succesformule

Het is een feit: mensen die makkelijk kunnen schakelen tussen verschillende invloedstijlen zijn succesvoller. Ze hebben meer impact en krijgen meer voor elkaar. Cruciaal dus als je de wereld wilt veroveren (of in ieder geval: een hele leuke baan).

Lees meer

Als je invloedrijk communiceert:

  • kom je samen tot een oplossing
  • kun je anderen aanspreken
  • kom je op voor jouw belangen
  • is je team enthousiast
  • neem je anderen mee

Als je NIET invloedrijk communiceert:

  • beland je in oeverloze discussies
  • ontwijk je lastige gesprekken of collega’s
  • wordt jouw belang genegeerd
  • stuit je op weerstand
  • trekt iedereen zijn eigen plan

Weten welke training
bij jou past?

Benieuwd welke training bij jouw doelen past? Plan een vrijblijvend adviesgesprek met één van onze trainingsadviseurs. Zij denken graag met je mee.