Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Hoe ga ik om met collega’s die werk afschuiven?

Iedereen kent wel zo’n collega die werkzaamheden subtiel (of minder subtiel) over de schutting gooit. Naar jou, of naar iemand anders. Heel frustrerend. Maar voordat je uit je slof schiet, onderzoek eens waarom je collega dit doet. En kies voor een effectieve aanpak.

Eerst begrijpen, dan ingrijpen

Voordat je de confrontatie opzoekt, is het slim om te onderzoeken waarom iemand werk afschuift. Want soms is het geen onwil, maar gewoon onkunde. Of een misverstand.

Met empathie kom je een heel eind. Gebruik nieuwsgierige, open vragen zoals:

“Het valt me op dat je taak X hebt doorgeschoven naar Y. Ik ben benieuwd wat daar de reden voor is?”

“Kom je ergens niet uit, of speelt er iets anders?”

Zo kom je erachter of iemand niet wil of niet kan. En die informatie bepaalt jouw volgende stap.

4 manieren om te reageren

Afhankelijk van wat je hebt ontdekt, kies je voor een zachte of juist stevige aanpak. Dat is altijd belangrijk in situaties waarbij er weerstand is. Nu heb je verschillende opties voor je reactie. Hier een handig overzicht:

1. Als iemand ergens in vastloopt of twijfelt

Geef aan wat je verwacht van je collega. Stel vragen en kijk of je kan ondersteunen. Als je al concreet weet waarmee je kan helpen, zeg je bijvoorbeeld:

“Als ik je vraag iets op de mail te zetten, verwacht ik dat jij dat zelf doet. Lukt dat niet, geef het dan aan, dan help ik je op weg.”

Als je dit nog niet weet, kan je een voorstel doen:

“Zal ik deze keer meekijken zodat je precies kan aangeven waar je niet uitkomt?”

Houd er rekening mee dat de ander met een tegenvoorstel kan komen. Kijk dan samen naar de beste oplossing.

2. Als iemand zich er gemakkelijk vanaf wil maken

Spreek de ander aan op het afschuif-gedrag. Zeg wat je ziet en wat je verwacht, wees daarin specifiek. Bijvoorbeeld:

“Ik heb je gevraagd taak X op te pakken en zie nu dat je die hebt doorgeschoven naar Y. Dat kan ik niet waarderen.”

Hier gebruik je de Invloedstijl Stellen. Dat is de stijl waarin je opkomt voor jouw grenzen, verwachtingen en eisen. Duidelijkheid en eerlijkheid zijn hierbij het belangrijkst. Handig om te gebruiken wanneer iemand afspraken niet nakomt of iets doet wat je niet prettig vindt.

3. Als iemand gewoon geen zin heeft

Sommige mensen worden gemotiveerd door het gevoel om samen ergens voor te gaan. Zoek dus naar een gezamenlijk belang en praat in ‘wij’. Waarom is deze taak belangrijk voor jullie beiden?

“Zullen we samen kijken hoe we dit tot een succes maken?” werkt beter dan “Doe het gewoon.”

Dit wakkert de energie aan bij de ander. Iets wat je ook doet bij de Invloedstijl Inspireren. Door goed gebruik van deze stijl motiveer en enthousiasmeer je de ander. Gebruik het dus vooral bij die ene collega die er geen zin in lijkt te hebben.

4. Als je al het bovenstaande geprobeerd hebt en niets helpt

Kom je erachter dat iemand jouw taken écht niet wil doen? Dan kan je de gele kaart trekken en consequenties benoemen:

“Ik verwacht dat je maandag dit voorstel bij mij aanlevert. Gebeurt dat niet, dan zal ik dit moeten bespreken met onze leidinggevende.”

Kies de juiste stijl op het juiste moment

Kortom, kies in elke situatie welke stijl uit het Invloedmodel® je gebruikt. Wat vraagt de situatie? Wat wil je bereiken? En bovenal: hoe onderhoud je een goede relatie met de ander én bereik je jouw doelen? Want werk afschuiven mag dan irritant zijn — hoe jij erop reageert, bepaalt jouw/jullie succes!

Tijdens de training Invloedrijk Communiceren oefen je met dit soort gesprekken. Je leert schakelen tussen communicatiestijlen, beter luisteren, helder spreken en omgaan met weerstand en spanning.