Onderhandelingsstijlen herkennen, begrijpen en inzetten
Onderhandelen is meer dan een trucje of een wedstrijd. Het is een spel van doelen, belangen en relaties. Wist je dat jouw onderhandelingsstijl sterk bepaalt hoe succesvol je bent als professional? Maar ook hoe prettig de samenwerking verloopt? Ontdek welke stijlen er zijn, wat hun effect is en hoe jij je stijl bewust en effectief inzet.
Wat zijn onderhandelingsstijlen?
Een onderhandelingsstijl is de manier waarop je communiceert, invloed uitoefent en keuzes maakt wanneer belangen botsen. In essentie bepaalt je stijl hoe je het gesprek aangaat, wat je inzet, en hoe je reageert op weerstand.
We maken onderscheid tussen verschillende stijlen die variëren van overleggen tot afdwingen. Elke stijl heeft zijn eigen kracht én valkuilen. Er is dus geen ‘goede’ of ‘slechte’ stijl: de effectiviteit hangt af van het doel, de context en de relatie.
Bekijk de 5 onderhandelingsstijlen
Distributief versus integratief onderhandelen
Bij distributief onderhandelen verdelen de partijen een bepaalde waarde, zoals de prijs voor een prestatie. Het draait alleen om het binnenhalen van zo veel mogelijk van die waarde. Dat zorgt er vaak voor dat één persoon ‘wint’ en de ander ‘verliest’. Ze hebben geen samenwerking op andere gebieden.
Bij integratief onderhandelen streven alle partijen naar een overeenkomst waar ze allemaal baat bij hebben. Je bereikt doelen door samen te werken en informatie te delen. Daardoor begrijpen ze elkaars behoeftes. Het doel is om een positief resultaat te bereiken voor alle betrokken partijen. Deze techniek is minder agressief dan distributief onderhandelen.
Positioneel versus principieel onderhandelen
In het geval van positioneel onderhandelen hou je vast aan je positie voor een win-verlies resultaat, zonder veel rekening te houden met de ander.
Kies je voor principieel onderhandelen, dan focus je op belangen en zoek je naar een win-win-oplossing. Positioneel is harder, geschikt voor eenmalige onderhandelingen zonder toekomstige relatie. De bekende Harvard-methode is principieel. Het behoud van een goede (werk)relatie tussen de partijen is belangrijk. Deze methode benadrukt het vinden van gemeenschappelijke belangen en het bedenken van win-win oplossingen.