Steffie is marketingadviseur bij Albert Heijn. In dit dynamische werkveld heeft ze te maken met veel deadlines, belangen en druk van buitenaf. Ze kwam goed voor zichzelf en collega’s op, maar haar felle reacties zaten haar soms in de weg. Tijdens de training Inzicht in Invloed® ontdekt ze hoe ze die felheid juist kan inzetten voor meer verbinding met de ander.
Grenzen stellen met te veel overtuiging
Steffie schreef zich in eerste instantie in voor de training Inzicht in Invloed® vòòr Covid. Zij zat toen in een team met veel druk van buitenaf. Ze voelde zich verantwoordelijk om haar collega’s te beschermen en stelde duidelijke grenzen. “Ik was fel, soms te fel. Ik beet van me af, maar voelde me daar zelf ook niet prettig bij.” “Ik voelde me een soort gatekeeper, maar verloor uit het oog dat mensen meestal niet met verkeerde intenties komen. Dat besef had ik nodig.”
Een collega raadde haar de training aan. “Ik wilde mijn communicatie verbeteren, maar daarin wel mezelf blijven.”
Blanco en een tikkeltje cynisch
Toen ze de training een aantal jaar later ging volgen, was ze al een paar stappen verder in haar persoonlijke ontwikkeling. “Ik was moeder geworden, had een andere rol en voelde meer rust. Daardoor stond ik juist extra open voor wat er op me afkwam.”
Toch ging ze er blanco in, zelfs een beetje cynisch. “Ik dacht: daar gaan we weer, een kleurentest en dan ben ik weer die dominante rode die zich moet aanpassen om verbinding te maken. Maar ik was op zoek naar: wanneer ben ik genoeg? Wanneer mag ik gewoon mezelf zijn?”
Van aanpassen naar afstemmen
Inzicht in Invloed® gaf Steffie tools én een nieuwe mindset. Ze leerde spanning in een gesprek herkennen, feedback geven vanuit zichzelf en gesprekken voeren zonder strijd. “De training gaf me ademruimte. Ik leerde dat het niet ging om jezelf aanpassen, maar om afstemmen. Dus niet om wie je bent, maar om wat de situatie vraagt. Zo heb ik geleerd om feedback te geven vanuit mezelf. Dat heeft me zoveel gebracht; op werk, in mijn relatie, in vriendschappen.”
Als voorbeeld geeft ze dat ze is afgestapt van non-verbale hints. “Ik zeg nu gewoon: ‘Ik ervaar druk, klopt dat?’ Dat geeft ruimte en voorkomt misverstanden.”
Duidelijk én verbindend communiceren
Ze leerde haar felheid niet te onderdrukken, maar te gebruiken voor meer verbinding. Ze stelt nog steeds grenzen, maar doet dat met meer rust en begrip. “Vroeger was ik fel: ‘Als je dit niet aanlevert, dan klapt het project.’ Nu zeg ik: ‘Als we dit doen, dan gebeurt er dat. Is dat wat we willen?’ Ik ben niet minder duidelijk, maar wel veel meer in contact.”
Ook haar collega’s merken het verschil. “Ik heb letterlijk mensen gehad die zeiden: ‘Ik was altijd een beetje bang om naar jou toe te komen, maar eigenlijk ben jij heel leuk.’”
Een training die je niet verandert, maar versterkt
Op de vraag of Steffie de training aan zou raden aan anderen zegt ze volmondig ‘ja’. “Het is intensief, maar het levert zoveel op. Je leert niet alleen over jezelf, maar ook over hoe je met anderen communiceert. Het is geen trucje, het is een manier van zijn.”
Ze benadrukt dat je er wel echt voor open moet staan. “Je moet bereid zijn om jezelf aan te kijken, feedback te ontvangen en te oefenen. Maar als je dat doet, krijg je er zoveel voor terug. Voor mij was het de beste spiegel die ik voorgehouden kreeg”.
De training heeft haar niet veranderd, maar sterker gemaakt. “Ik hoef mezelf niet kleiner te maken om verbinding te maken. Ik mag zijn wie ik ben, met felheid én kwetsbaarheid.” En dat is precies wat ze nu doet: met meer rust, meer vertrouwen is ze meer zichzelf.