Zo zeg je ‘nee’ op je werk zonder je schuldig te voelen
Hoe vaak zeg jij 'ja' op een verzoek van je collega of baas omdat je aardig of collegiaal wilt zijn? Misschien wel vaker dan...
Een conflict of onenigheid met een collega kan je aardig bezighouden. Toch zijn het vaak ook waardevolle momenten waar je veel van kunt leren. Misschien heb je wel eens de uitspraak gehoord: van wrijving komt glans. Een conflict is soms nodig om verder te komen. Het is dan ook zeker de moeite waard om de situatie niet uit de weg te gaan, maar op zoek te gaan naar manieren om het conflict op te lossen.
Hoe ga je nu het beste om met die collega of manager? En wat is een goede manier om het conflict op te lossen? Conflicten zijn er in vele soorten en maten: van een kortstondige onenigheid of klein meningsverschil, tot een conflict dat escaleert met steeds meer betrokken mensen. Er is dan ook geen one-size-fits-all aanpak, maar we geven je wel graag enkele tips die kunnen bijdragen om het conflict succesvol op te lossen:
Dit houdt in dat je de ander de tijd en ruimte geeft om zijn of haar mening te kunnen delen, en zelf de tijd neemt om te luisteren. Wanneer je blijft hangen in je eigen mening en er geen ruimte is voor een compromis, ontstaat er een deconstructief conflict waarbij er geen oplossing zal worden gevonden om het conflict op te lossen.
Onbedoeld kun je non-verbale signalen overbrengen die niet helpend zijn bij het oplossen van de situatie. Denk bijvoorbeeld aan de armen over elkaar houden tijdens een discussie met je collega: je hebt wellicht de intentie om een open gesprek te houden, maar je lichaamstaal doet het tegenovergestelde vermoeden.
Dit heeft alles te maken met het voorkomen van misinterpretaties. In bovenstaand voorbeeld is er de intentie om tot een gezamenlijke oplossing te komen, maar de impact ervan is dat die boodschap niet overkomt bij de ander. Check dus regelmatig bij elkaar in, want wat we bedoelen is niet altijd wat je collega hoort of begrijpt.
Allereerst is het goed om te weten, en is het wellicht een geruststellende gedachte, dat conflict onvermijdelijk is. Vooral op een werkplek waar je te maken hebt met veel verschillende mensen. Want: zoveel mensen, zoveel meningen. Hoe groter de diversiteit is in je team, denk aan leeftijd, culturele achtergrond en werkervaring, hoe groter de kans op onderlinge meningsverschillen. Daarnaast zal je collega’s hebben met diverse persoonlijkheden en werkstijlen. Ook op dat gebied is er dus kans op botsingen. Je merkt bijvoorbeeld dat je met de ene collega heel soepel overweg kunt, terwijl je de andere collega liever vermijdt in gesprekken of samenwerkingen. En wist je dat mensen verschillende ‘conflict drivers’ hebben? Zo zal een introvert persoon een conflict vaker vermijden, terwijl een extravert persoon het conflict zal aangaan.
Met al die verschillende persoonlijkheden, werkstijlen, meningen en achtergronden is het niet gek als er miscommunicatie ontstaat. Zo kunnen er gemakkelijk misverstanden ontstaan over ieders rollen en verantwoordelijkheden. Maar een conflict kan ook voortkomen uit slechte communicatie. De kans is groot dat je al eens hebt ervaren hoe gemakkelijk het is om een e-mail verkeerd te interpreteren! Misinterpretatie van geschreven communicatie heeft dan ook een groot aandeel in onenigheid tussen collega’s.
Zelfs als je extravert bent of geen moeite hebt om het gesprek te openen wanneer er sprake is van frictie, zal het aangaan van een conflict niet bovenaan je lijstje staan van lievelingsdingen om te doen. Sterker nog, conflicten vermijden we het liefst vanwege angst voor afwijzing en confrontatie. Het is namelijk menselijk om leuk en aardig gevonden te worden. Een ander element dat een grote rol speelt bij onenigheid tussen collega’s, is de kracht van aannames. Wanneer we verschillende meningen of zienswijzen hebben op bijvoorbeeld een project of een aanpak, worden er al snel veronderstellingen gemaakt over de intenties van de ander. “Hij vindt dat er niet zoveel budget vrijgemaakt hoeft te worden voor dit project, dus dan zal hij ons werk wel niet belangrijk vinden” of “Mijn manager vindt dat dit project met een week afgerond moet zijn, ze wil zeker niet langer met mij samenwerken” zijn aannames die eenvoudig kunnen leiden tot misverstanden.
En laten we vooral de emotionele kant van een conflictsituatie niet vergeten. Emoties zoals stress, boosheid, angst en onzekerheid kunnen je reactie beïnvloeden. Hierdoor is het lastig om in dergelijke situaties op een koele manier te reageren, ook al zou je dat rationeel wel willen.
Door je niet te verschuilen bij een conflict, maar deze juist te zien als een kans om de samenwerking te verbeteren, zal je merken dat dit ook een positieve invloed kan hebben op je zelfontwikkeling. Tijdens het oplossen van het conflict met je collega leer je om de ander beter te begrijpen. Hierdoor verruim je je blik met een ander perspectief en wellicht komt hij of zij met redenen of argumenten aan waar jij nog niet aan had gedacht. Zo ontstaat er een constructief gesprek waarin je op zoek kunt naar ideeën en oplossingen die voor beiden werken. Het maakt je dus niet alleen meer begripvol, maar ook creatiever in je denken.
Gedurende dit hele proces leer je veel over je eigen grenzen en behoeften, maar ook over je eigen werkstijl en communicatie. Misschien kom je erachter dat jij en je collega dezelfde intenties en doelen hebben bij dat project, maar dat jullie alleen verschillen in de aanpak van hoe het moet worden uitgevoerd. Je collega vond het werk dus wel belangrijk en je manager wilde wel graag met je samenwerken! Kortom; een conflict op de werkvloer is op dat moment heel vervelend, maar kan je op de lange termijn veel nieuwe inzichten en vaardigheden opleveren.
Conflicten op de werkvloer zijn onvermijdelijk, maar met de juiste aanpak kun je ze ombuigen naar constructieve samenwerkingen. Wil je leren hoe je conflicten in een werksituatie kunt de-escaleren? In onze training Conflicthantering krijg je meer inzicht in het ontstaan van conflicten alsook in je eigen conflictgedrag, en leer je hoe ze op een effectieve manier kunt oplossen. Of meld je aan voor ons gratis webinar over het omgaan met confrontaties en kom meer te weten over de aard van conflicten.
Hoe vaak zeg jij 'ja' op een verzoek van je collega of baas omdat je aardig of collegiaal wilt zijn? Misschien wel vaker dan...
Waarschijnlijk is het een van de meest vervelende situaties die je in je werk kunt ervaren: een collega die ongewenst gedrag...
Voor deze blog duiken we dan ook graag wat dieper in de do’s en don’ts om effectief samen te werken in een team.