Houd ook de lol erin: 7 tips om je team bij elkaar te houden

Geschreven op november 9, 2020 – Categorie: Communicatie

Deel via

Houd ook de lol erin: 7 tips om je team bij elkaar te houden

Nu we al bijna 10 maanden thuiswerken en het einde nog niet in zicht is, blijft het heel belangrijk om als collega’s met elkaar in contact en verbonden te blijven. Je hebt ongetwijfeld al eens gedacht aan het organiseren van een dagstart- of afsluiting, een dagelijkse check-in of een wekelijkse retro met je team.

Dit versterkt het gevoel dat je als team samen naar één einddoel toe werkt. Maar biedt weinig ruimte voor smalltalk, misschien wel hét element dat het snelste overgeslagen wordt. Om informele communicatie te stimuleren hebben we 7 tips voor je op een rij gezet:

#1: Organiseer een Pubquiz

Een pubquiz is een leuke interactieve manier om collega’s van verschillende teams en afdelingen bij elkaar te brengen. Je kunt zelf een vragenlijst maken, bijvoorbeeld gerelateerd aan werk, of als dat te veel gedoe is, een bestaande gebruiken. Via een livestream kijk je live naar de quiz, terwijl je op je telefoon actief meespeelt. Voor een persoonlijke noot is het leuk aan werknemers te vragen persoonlijke vragen in te laten sturen. Leuke ‘wist-je-datjes’. Denk aan vragen zoals: Wie heeft ooit een wereldreis gemaakt?  

#2: Digitale (bos)wandeling

Beweging en frisse lucht is belangrijk. Stimuleer je medewerkers elke dag een wandeling te maken en te video bellen met een collega. Beweging werkt stress verlagend en helpt je je gedachten te verzetten.

#3: Stoom afblazen

Deze tijd vraagt veel van iedereen of het nu slecht of goed gaat in je organisatie. Er zijn veel veranderingen in rollen, projecten, ontwikkelingsmogelijkheden en je flexibiliteit wordt flink op de proef gesteld. Daarbij ligt stress zowel op werk als privé vlak door langdurig thuiswerken op de loer. Stoom afblazen helpt om die stress te verminderen. Creëer een veilig moment waarin werknemers ongegeneerd hun angsten, zorgen en frustraties kunnen uiten zonder dat ze het gevoel hebben dat dit gevolgen heeft voor hun loopbaan. Wees empathisch en biedt perspectief.

#4: Guilty pleasures

Luister jij naar muziek als je thuiswerkt? Muziek kan je in de juiste sfeer brengen en je productiviteit verhogen. Maak een gezamenlijke Spotify afspeellijst aan met je team of organisatie. Zo kunnen je collega’s hun guilty pleasures toevoegen aan een speellijst. Deel deze lijst via MS-Teams, Yammer of WhatsApp. Een leuke manier om met elkaar in gesprek te komen en elkaars muzieksmaak te leren kennen.

#5: Inspiratiesessie

Inspireren op afstand, hoe doe je dat? Organiseer elke maand een interactieve inspiratiesessie. Ben jij een communicatiespecialist? Organiseer dan bijvoorbeeld een inspiratiesessie over de social mediatrends in 2021, blik terug op de meest spraakmakende campagnes van 2020, of organiseer een sessie over personal branding op LinkedIn. Kom samen met je team, wissel ideeën uit en deel jouw expertise. Inspireer de ander!

#6: Gevoel voor humor

Humor schept een band, is een goede ijsbreker en werkt relativerend. Lachen om grappen werkt aanstekelijk en verbindt. Deel de grappen die je normaal tijdens de lunch zou vertellen digitaal. Via MS-Teams, Yammer, per mail, in een PowerPoint etc. Denk aan grappige video’s, gifjes, fragmenten en of quotes.

#7: One compliment a day, keeps the doctor away

Hoe vaak geef jij jouw medewerkers of collega’s een compliment? Medewerkers willen gezien, begrepen en erkend worden. Persoonlijke blijk van waardering vinden medewerkers zelfs belangrijker dan een financiële beloning. Ze voelen zich meer betrokken bij het bedrijf en presteren beter. Toch schiet dit er snel bij in. Geef een compliment, stuur een persoonlijk kaartje, regel een traktatie (borrelpakket) of geef het compliment face2face. Spreek vanuit jezelf, benoem concreet wat de ander zo goed heeft gedaan en maak het zo persoonlijk mogelijk.

Kortom, houd oog voor de informele en relationele kant van samenwerken. Dat is en blijft de olie tussen mensen om samen resultaten te kunnen boeken. En juist in tijden van verhoogde druk en virtueel samenwerken, hebben we de neiging om ons vooral op de doelen te richten en alles zo efficiënt mogelijk te doen, waarmee we vaak de relationele kant uit het oog te verliezen. Dus kies 1 of meerdere tips uit en ga aan de slag! Heb je zelf nog tips? Deel deze dan in de comments!

Wil je eens sparren met een van onze adviseurs over hoe je jouw team gemotiveerd houdt? Maak een belafspraak, we denken graag met je mee!  

”Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen