Feedback geven – hoe dan?

Geschreven op juli 6, 2017 – Categorie: Communiceren en presenteren, Invloed, Persoonlijke ontwikkeling

Feedback geven – hoe dan?

Schriftelijk, mondeling, persoonlijk of in een groep: feedback geven is helemaal hot. Feedback wordt gezien als dé manier om onderlinge samenwerking effectiever te maken. Iemand vertellen wat hij in jouw ogen fout doet en tips meegeven voor de volgende keer is wat ons betreft alleen geen goede manier van feedback geven. Iemand echt feedback geven? Dat kan effectiever!

Als we tijdens een training van Bureau Zuidema vragen wie er wel eens feedback geeft aan een collega, dan gaan acht van de negen handen omhoog. Als we doorvragen naar wat feedback geven dan precies inhoudt, blijkt dat iedereen dit anders interpreteert.

Feedback geven is voor de meeste deelnemers van onze trainingen een omslachtige manier om kritiek te geven op een ander.

Veelgehoorde opvattingen over hoe je het beste feedback kan inzetten zijn “Feedback is een cadeautje” en “Je helpt de ander het best door een tip te geven hoe het beter kan”.

De donderwolk-methode

Als je op internet zoekt naar feedback geven, komen er op een aantal websites ‘regels’ over feedback naar voren. Deze regels bestaan over het algemeen uit de 4 G’s:

  • Gedrag beschrijven
  • Gevolg van dit gedrag beschrijven
  • Gevoel dat het bij jou oproept beschrijven
  • Gewenst gedrag bij de ander beschrijven

Ook is het volgens deze sites belangrijk om vooraf toestemming te vragen om feedback te mogen geven.

Wij noemen deze methode de donderwolk methode. Je ziet een donderwolk, je weet dat het gaat onweren, maar de ander verpakt het met een prachtig zonnetje en probeert het onweer als een positief bericht aan je te verkopen.

Voorbeeld van de donderwolk-methode:

Bij deze donderwolk methode zagen we ook tips voor het ontvangen van feedback: ‘Wees niet bang voor kritiek en neem de juiste houding aan’. ‘Luister aandachtig, vraag om uitleg, bedank de feedback gever, denk er goed over na en doe er iets mee’.

Het komt er dus op neer dat je als ontvanger van feedback vriendelijk luistert en doorvraagt bij dit onduidelijke gesprek. Dat je meespeelt alsof de zon schijnt terwijl het keihard stormt.

Mag ik je feedback geven?

DOWNLOAD E-BOOK

Feedback geven of kritiek uitten?

Om te groeien in ons werk hebben we dus feedback nodig. Maar wanneer geef je eigenlijk feedback? Waar ligt de grens tussen feedback geven en kritiek uiten? Wanneer spreek je iemand aan op gedrag en hoe doe je dat dan? Je leest het in dit e-book!

Duidelijkheid: daar houden we van!

Bij ons wordt er onderscheid gemaakt tussen feedback geven en iemand aanspreken op gedrag. Dit lijkt een woordspel, maar is essentieel.

De intentie en het effect verschilt.

Wat is feedback geven volgens Zuidema?

De intentie van feedback geven is om de ander inzicht te geven in zijn gedrag. Het effect hiervan is dat de ander iets kan leren over zijn gedrag en de vrijheid krijgt om hier iets aan te veranderen als hij dat wil. Effectieve feedback is dus afgestemd op de behoefte van de ontvanger.

Iemand aanspreken op gedrag is écht anders dan feedback geven. “Het punt dat je aankaart in dit gesprek zit je dwars en je hebt een uitgesproken mening over wat de ander doet. Dat is geen neutrale constatering, maar een normatieve opvatting” aldus invloedexpert Linda Kluijtmans. “Je gaat dit gesprek aan met de intentie om het gedrag te veranderen. Het effect is corrigerend.”

Volgens Kluijtmans is het bij feedback geven de kunst om neutraal de ander een spiegel voor te houden. Hierbij stel je jezelf twee vragen:

  • Wat zie je de ander doen?
  • Welk effect heeft dat op jou?

“Uit deze waarneming kan iemand zijn conclusie trekken en besluiten om het de volgende keer anders te doen. Alleen ligt de keuze voor behouden of wijzigen van het gedrag bij de ontvanger. Die beslist wat hij doet met de feedback.

Voorbeeld van feedback geven volgens de Zuidema-methode:


In de meeste gevallen ontstaat er hierna een gesprek waarbij de ontvanger zelf initiatief toont. Er zijn bepaalde mensen die als reactie op deze methode denken– o jammer dan! De meeste mensen nemen hun verantwoordelijkheid en komen met een oplossing voor de situatie.

Wat levert dit je op?

Feedback geven op een neutrale manier levert je op, dat de ander zich gezien voelt. Hij of zij is opgemerkt met het gedrag. Het bewustzijn over het gedrag wordt groter en er is ruimte voor groei. Benieuwd hoe je dit toepast in de praktijk? Leer effectief feedback geven tijdens onze training Feedback geven.

Bronnen: Carrieretijger, feedbackgeven.nl, goc, vilians, ondernemenmetpersoneel

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen