Schakelen tussen belangen, weerstand en dominante persoonlijkheden. In veel banen komen die uitdagingen aan bod, zo ook in die van Gustav. Tijdens Inzicht in Invloed® leerde hij zijn communicatie zo in te zetten dat hij mensen meekrijgt en constructief samenwerkt.
Op zoek naar nieuwe tools
Als Coördinerend adviseur werving en selectie bij de rechtbank Den Haag beweegt Gustav zich dagelijks in een complex speelveld van belangen, collega’s en bestuurlijke gevoeligheden. “Ik werk met veel stakeholders en heb te maken met weerstand, uiteenlopende meningen en dominante persoonlijkheden.
Geen dag is hetzelfde. Dat vraagt erom dat ik scherp dien te zijn en goed in verbinding dien te blijven met anderen. Maar ik merkte dat ik daarin soms vastliep.”
Van argumenteren naar bruggen bouwen
Weerstand op de werkvloer was een belangrijke aanleiding om de training Inzicht in Invloed® bij Bureau Zuidema te volgen. “Ik kreeg vaak te maken met reacties als ‘Dat doen we altijd zo’ of ‘Waarom zou je dat anders doen?’, terwijl ik juist wilde vernieuwen.
Zijn leidinggevende zei: je hebt veel potentie, maar je mist nog een paar tools. Ik diende wat van de inhoud en het argumenteren af te stappen en meer een brug te slaan tussen mij en een ander.”
Aanspreken van onderbrekers
Gustav ging open de training in, maar kwam al snel tot nieuwe inzichten. “Ik ontdekte dat ik moeite had met dominante types die je niet laten uitpraten. Tijdens een oefening leerde ik om dat gedrag aan te spreken. Dat heb ik later ook in een echte werksituatie gedaan.
Voor een volle zaal zei ik tegen een voorzitter: ‘Ik wil graag mijn verhaal afmaken, daarna mag jij vragen stellen.’ De gesprekspartner reageerde met ‘Oh sorry’, en dat was het. Zonder training had ik dat nooit gedurfd.”
Eerst bewust oefenen, dan natuurlijk toepassen
De training was intensief, maar waardevol. “Je leert theorie, oefent met stijlen en krijgt direct feedback. In het begin paste ik alles heel bewust toe, maar inmiddels gaat het vanzelf. Net als schakelen in een auto: eerst denk je erover na, later doe je het automatisch.”
Gedrag benoemen, richting geven en betrekken
De training heeft Gustav geholpen om zijn communicatie structureel te verbeteren. Hij merkt het dagelijks in overleggen, sollicitatiegesprekken, plaatsingstrajecten en projectgroepen.
Hij benoemt nu concreet het gedrag wat hij ziet, luistert actief, en weet zijn boodschap helder en respectvol over te brengen. “Ik zeg nu: ‘Je onderbreekt mij al vier keer, wil je dat alsjeblieft niet meer doen?’ Of: ‘Wat je zegt roept bij mij de indruk op dat je niet wilt meewerken, klopt dat?’ Dat soort interventies zorgen voor beweging.” Collega’s geven terug dat hij meer gestructureerd werkt, meer richting geeft en anderen actief betrekt.
Gustav geeft aan zijn learnings toe te kunnen passen in lastige gesprekken. “Ik heb geleerd om niet meteen te overreden, maar eerst te luisteren, te benoemen wat gedrag met mij doet, en dan samen naar oplossingen te zoeken. Dat werkt – zelfs bij collega’s die eerst alleen beren op de weg zagen.”
Invloed in het dagelijks leven
Ook privé merkt hij verschil. “Tijdens het plannen van een groepsactiviteit sprak ik iemand aan die altijd achteraf klaagt, maar vooraf niets zegt. Ik zei: ‘Als je straks ontevreden bent, wil ik dat je dat nu al aangeeft.’ Dat werkte. We kozen samen een activiteit en iedereen was tevreden.”
Herinnering aan de Invloedstijlen
Door de stijlen visueel zichtbaar te houden op kantoor en regelmatig te reflecteren houdt Gustav houdt de training top of mind. “Voor elk gesprek denk ik: welke stijl past hier? Moet ik stellen, overbruggen, inspireren? Dat helpt me om doelgericht én verbindend te blijven.”
Voor iedereen in een soortgelijke functie relevant
Hij raadt de training van harte aan. “Als je werkt in een omgeving met veel belangen, afhankelijkheden en weerstand, dan is deze training goud waard. Je leert hoe jij je invloed kan vergroten zonder conflict. Je komt erachter wat jouw overtuigingen zijn en kan ze uitdagen. Je leert dat jij je niet bij dingen hoeft neer te leggen; dat je zelf de regie kan pakken.”