Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Overtuigen

Gelijk hebben betekent niet automatisch gelijk krijgen. Of je nou presenteert, solliciteert of in een vergadering zit, deze skill brengt je verder in je carrière.
Leer hoe je draagvlak krijgt voor jouw ideeën, impact maakt binnen je organisatie en het bedrijf vooruit helpt. Wat is de betekenis van overtuigen? En hoe overtuig je iemand? Met onze praktische tips neem jij anderen voortaan effectief mee in jouw visie.

Waarom is overtuigen een belangrijke skill?

Als je jouw doelen en ambities wil behalen, moet je mensen goed kunnen meenemen in jouw zienswijze. Zo laat je jezelf zien en bereik je jouw doelen: jouw ideeën worden gehoord. Een onmisbare vaardigheid voor elke functie dus.

Hoe krijg je meer overtuigingskracht?

meer overtuigingskracht

Probeer deze technieken om jouw verhaal zo overtuigend mogelijk te brengen.

  • Zeg waar het op staat
  • Gebruik sterke argumenten
  • Wees empathisch
  • Luister actief
  • Ken je doelgroep
  • Gebruik positieve woorden

Waarom lukt het soms niet om anderen te overtuigen?

Het is niet eenvoudig om anderen te overtuigen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Wij vertellen je hoe je dit aanpakt.

Jouw argumenten sluiten niet aan bij de ander

Als je enthousiast bent over jouw idee of oplossing, kan je vaak tal van argumenten bedenken. Maar jij hoeft jezelf niet te overtuigen van je eigen slimme idee. Het gaat erom dat de ander in jouw idee gaat geloven. Bedenk dus goed wat voor je gesprekspartner relevante argumenten en voordelen zijn. Verdiep je in zijn of haar belangen.

Je bent te lang van stof

Aan het einde van jouw lange monoloog is iedereen allang afgehaakt. Je kan beter één of twee sterke argumenten geven dan vijf minder sterke. Breng je boodschap dus rustig en kort, en laat hem landen bij de ander. Durf ook een stilte te laten vallen. In ons Invloedmodel® heet dit Overreden.

Jouw non-verbale communicatie sluit niet aan

Wegkijken en je schouders laten hangen geven je boodschap geen kracht. Kijk de ander dus in de ogen, zo maak je contact en vestig je de aandacht op jouw boodschap. Hiermee kom je betrouwbaar en geloofwaardig over.

Je zendt alleen maar

Argumenteren is goed, maar het werkt niet altijd als dat het enige is wat je doet. Soms kan je beter een switch maken naar een andere communicatiestijl. Probeer de Invloedstijl Overbruggen eens. Die houdt in dat je de ander juist ruimte geeft. Door vragen te stellen kom je erachter waar de ander mee te overtuigen is. Daarna kan je daar direct op ingaan.

Hoe creëer je de juiste sfeer en inspireer je anderen?

Heb je het idee dat je er met feitelijke argumenten niet gaat komen? Martin Luther King inspireerde anderen niet met een prachtig strategisch plan. Nee, hij had een droom. Daarmee wist hij anderen te raken. Anderen kunnen inspireren is een prachtige vaardigheid die je kan leren. Dat doe je door:

  • Echt te geloven in het doel dat je wil bereiken
  • Een toekomstbeeld te schetsen dat gebaseerd is op idealen die je deelt met de anderen
  • Verbinding te maken door andere behoeftes of wensen van de ander te benoemen
  • Je verbeelding te gebruiken, met plaatjes, metaforen en zintuigen
  • Te spreken over ‘wij’ en ‘ons

Overtuigen in de praktijk

Stel dat je een collega wilt overhalen om een nieuwe projectmanagement-software te implementeren. Je benadrukt dan de voordelen die voor je collega belangrijk zijn. Is jouw collega heel druk en vooral gericht op tijd besparen? Zoek dan uit hoeveel tijd de software bespaart en laat die cijfers aan je collega zien.

Heeft je collega nog bezwaren, stel dan de juiste vragen. Denk aan ‘wat is voor jou het grootste bezwaar?’ of ‘waardoor zou je wel overtuigd zijn om dit te doen?’. Dan ga je daar direct op in.

Download E-book – Overtuigen als een baas