Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Communicatie soft skills

Wil je anderen overtuigen met krachtige argumenten? Grenzen aangeven en standpunten innemen, of juist je emoties benoemen? Ontdek hier de belangrijkste communicatieve vaardigheden die je nodig hebt in je werk en privé. Laat je inspireren!

Je kan veel verstand van zaken hebben, maar met alleen expertise en kennis kom je er niet. Voor een effectieve samenwerking is meer nodig dan dat. Goede communicatie is de basis voor goede resultaten en een succesvolle samenwerking.

Volgens Brian Tracy, een gerenommeerde leiderschaps-goeroe, draagt de capaciteit om te communiceren voor 85% bij aan je succes in het zakenleven en je privéleven. Slechts 15% van je succes heeft te maken heeft met kennis en technische vaardigheden.

Argumenteren

Het vermogen om overtuigende argumenten te presenteren en standpunten te verdedigen. Lees meer over argumenteren

Non-verbale communicatie

Non verbale communicatie. Lees meer over non-verbale communicatie.

Overtuigen

Anderen over kunnen halen om mee te gaan met jouw idee, standpunt of beslissing.

Grenzen aangeven

Duidelijk communiceren van persoonlijke beperkingen, behoeften en verwachtingen. Zo de juiste balans vinden tussen jouw eigen welzijn en dat van de ander.

Standpunten innemen

Het bewust kiezen en verdedigen van een specifiek standpunt, meestal gebaseerd op persoonlijke overtuigingen, feiten of ervaringen.

Discussiëren

Het vermogen om op een respectvolle en constructieve manier meningsverschillen te bespreken en tot een oplossing te komen. Lees verder over discussiëren.

Ideeën uitleggen

Duidelijk en begrijpelijk informatie geven over gedachten en plannen, om anderen daar inzicht in te geven.

Kritiek uiten

Het vermogen om op een constructieve en respectvolle manier kritiek te geven, met als doel een verbetering teweeg te brengen.

Plannen presenteren

Effectieve presentaties maken en geven, waarbij je de informatie duidelijk communiceert en je publiek betrekt. Lees meer over presenteren.

Feedback geven en ontvangen

Constructieve feedback geven en openstaan voor de feedback van anderen, met het streven naar groei en ontwikkeling. Lees meer over feedback geven en ontvangen.

Aandachtig luisteren

Actief en bewust luisteren met volledige focus op je gesprekspartner, om de boodschap te begrijpen en de juiste reactie te geven.

Verwachtingen uiten

Duidelijk en specifiek communiceren wat je wenst of verwacht van anderen, om zo wederzijds begrip te bevorderen.

Goede vragen stellen

Doordachte en relevante vragen stellen om informatie, inzicht en begrip te krijgen.

Enthousiasmeren

Anderen inspireren en motiveren door passie en energie uit te stralen, om zo hun betrokkenheid bij een doel of project te vergroten.

Regie houden in een gesprek

Het vermogen om een gesprek te sturen, focus te houden en je gespreksdoel te bereiken.

Emoties benoemen

Emoties bij jezelf en anderen herkennen, begrijpen en op een gepaste manier uiten.

Vergaderen

Effectieve vergaderingen organiseren en deelnemen, waarbij je je doelen bereikt en iedereens input waardeert.

Je kwetsbaar opstellen

Open en eerlijk zijn over je emoties, fouten, en onzekerheden, waardoor er ruimte ontstaat voor verbinding en begrip en.

Motiveren

Anderen inspireren en stimuleren om actie te ondernemen, hun doelen te bereiken of hun inzet te vergroten.

Overzicht soft skills

We hebben de verschillende soorten skills voor je op een rijtje gezet. Ontdek waar jij je nog in kan ontwikkelen:

Leiderschap
Onderhandelen
Samenwerken
Adviseren

Leer beter communiceren, bekijk onze communicatie trainingen