Stel je voor. Je hebt een prachtidee voor een nieuw project. Het voorwerk is gedaan, je bent zelf enorm enthousiast en vindt dat dit project er echt moet komen.
Maar je weet, er is geen i in Team. En dus is je volgende stap het meekrijgen van het team. Hen in beweging krijgen en kortom: je team overtuigen dat dit the way to go is zodat zij er net zo achter staan als jij.
Gelukkig ben je goed voorbereid. Je hebt tal van goede argumenten en redenen waarmee niemand je van je pad kan krijgen. Hakken in het zand? Andere meningen? Er is niets waar jij geen weerwoord op hebt om zo de anderen te overtuigen van jouw idee.
Klinkt dit je bekend in de oren? Dan is dit artikel voor jou. Lees hier hoe jij in vier stappen meer impact maakt én je overredingskracht verbetert, door vragen te stellen en ruimte te laten aan de ander.
Meer is niet altijd beter
Overtuigen. Voor velen van ons is dat synoniem voor: hoe meer ik aan het woord ben, des te beter. En zeker, je hebt waarschijnlijk honderd redenen waarom jouw idee hebt juiste idee is. En die goede redenen wil je maar al te graag allemaal benoemen om de kans te vergroten dat anderen hier ook enthousiast van worden.
Houd in gedachten dat de meeste mensen een korte spanningsboog hebben. Ook welwillendheid om enkel en alleen te luisteren is gelimiteerd. Voor je het weet wordt jouw verhaal eerder bestempeld als “wollig”, “langdradig” en “onduidelijk”, dan als duidelijk en concreet.
Hou je voorstel en argumentatie daarom kort en bondig, hoe graag je ook compleet en nauwkeurig wil zijn. Daarmee vergroot je de kans dat mensen je inhoud tot zich nemen. Daarnaast geef je de ander de kans om te reageren en sámen verder te komen. Een win-winsituatie.
Wat motiveert en beweegt de anderen?
Dat brengt ons bij het advies van dit artikel: stel vragen! Wat vinden anderen van je idee? Waar worden zij wel of niet enthousiast van? Hebben zij wellicht ideeën bij hoe jullie de uitvoering kunnen realiseren? Enne, waar komen zij eigenlijk hun bed voor uit?
Steven Covey schreef het al: “Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply.”
In plaats van naar de ander te luisteren om hun punt vooraf al te willen ontkrachten, kijk hoe je oprecht open kan staan voor wat die ander zegt. Hoe beter je de anderen kent, des te beter je daar op kan inspelen. Omarm de input en begrijp hun motivatie en achterliggende redenen. Hoe meer je open staat voor input van anderen, (zelfs als die input kritisch is!), des te groter is de kans dat je samen tot het beste oplossing komt.
Wie zit(ten) er tegenover je?
Zorg dat je je voorbereiding goed hebt gedaan. Dat betekent dat je weet wie er bij jou aan tafel zitten en waar zij voor warm lopen. Voor welke argumenten zijn je gesprekspartners ontvankelijk? Als je teamlid een persoon is die vanuit cijfers redeneert, zorg dan dat je de argumenten onderbouwing geven met (groei-)cijfers en percentages. Iemand van HR zal daarentegen eerder geneigd zijn je voorstel te supporten, wanneer je kunt aantonen dat het medewerkers behoudt of werkgeluk verbetert. Zorg dat je die informatie paraat hebt en de juiste argumenten bij de juiste persoon neerlegt.
Kortom: ken je publiek. Zorg dat je je vooronderzoek hebt gedaan en stem je verhaal daar op af.
Je hoeft niet alle antwoorden te hebben
Stel nou dat je inderdaad de anderen echt betrokken hebt bij je initiële voorstel. Je hebt ruimte gelaten voor input, je weet waar eventuele terughoudendheid of twijfel vandaan komt. Vervolgens komt er een vraag waar je eigenlijk geen antwoord op paraat hebt. In plaats van “fake it til you make it”: geef aan dat je het uit gaat zoeken. Dat het een ontzettend goede vraag is, en dat je wil onderzoeken hoe dat zit.
Overtuigend zijn wil niet zeggen dat je alles al weet – of moet weten. Velen denken dat “het antwoord niet klaar hebben” een teken is van zwakte. Echter, wat het eigenlijk laat zien is dat je grondig wil zijn in je onderzoek, mee wil denken met de ander en samen de juiste keuzes wil maken.
Wil jij werken aan jet overtuigingskracht? In onze training Van Inhoud naar Impact leer je hoe je krachtig wordt in het overreden en je inhoudelijke skills verder aanscherpt.