Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Nooit meer ruzie met je collega? De 5 meest essentiële tips

Meningsverschillen, tegenstrijdige belangen of botsende persoonlijkheden: conflicten zijn een onontkoombaar onderdeel van de dagelijkse werkpraktijk. Ontdek hoe je jezelf een hoop frustratie kunt besparen, door het conflict tussen jou en een collega in een vroeg stadium te herkennen, begrijpen en aan te pakken.

Hoe vaak zie jij jezelf of je collega niets doen uit angst om de confrontatie aan te gaan? Weglopen en hopen dat het conflict wel voorbij waait, is helaas geen effectieve (hoewel intuïtieve) manier om het probleem op te lossen. Zo kan een klein meningsverschil onnodig escaleren in een groots conflict!

Voorkom escalatie met deze 5 tips:

De oplossing van een conflict hangt af van het vermogen van beide partijen om de voordelen van een oplossing in te zien en hun wil om het probleem op te lossen.

Een oplossing voor een conflict wordt altijd gevonden, zolang er de wil voor is om die te zoeken.
De eerste stap in het conflict is door als eerste te accepteren dat deze er is en het in een gestructureerde, kalme manier proberen op te lossen. Wat kun je nog meer doen?

1. Definieer acceptabel gedrag

Het oplossen van een conflict begint al ver voordat deze überhaupt begint. Door helder te zijn over wat je van een ander verwacht en over wat je wel (en niet) OK vindt, zet je een grote stap in het voorkomen van een conflict. Op deze manier hoeft de ander geen aannames te maken over jouw verwachtingen of grenzen en zal hier veel minder snel een conflict over ontstaan. Zelfs als deze wel ontstaat is het veel gemakkelijker om diegene hierop aan te spreken zonder dat het tot escalatie hoeft te leiden!

2. Ga de confrontatie aan

Hoewel je onenigheid niet altijd kunt voorkomen, kan het vermijden ervan juist onnodig leiden tot een groot conflict. Investeer wat tijd aan het identificeren en begrijpen van spanningen op de werkvloer om zo vroege signalen van mogelijke conflicten snel op te pikken. Merk je dat er ergens wrijving is? Grijp direct in en voorkom dat een kleine ruzie écht escaleert.

3. Begrijp de ‘what’s in it for you?’

‘Wat heb ik eraan?’, is een vraag die voor iedere partij in het conflict voorop staat. Daarom is het essentieel dat je begrijpt waar je collega precies over valt. De beste manier om een conflict op te lossen is door de ander te helpen zijn of haar doel te bereiken, in ieder geval voor zover dat mogelijk is.

Door de ander’s motivatie te begrijpen, kun jij in jouw antwoord beter naar een oplossing toewerken.
Geef de ander het gevoel dat je hem of haar gehoord hebt en dat je actief op zoek bent naar een oplossing. Zo kunnen jullie sneller tot de kern van het conflict komen kunnen en gemakkelijker die oplossing vinden!

4. Hoe belangrijk is het echt?

Zoals we eerder al zeiden: een goede oplossing van het conflict is sterk afhankelijk van de wil om het op te lossen. Als de kern van het conflict belangrijk genoeg is, dan is de oplossing ervan waarschijnlijk ook voor alle partijen belangrijk. Is dat niet het geval? Bedank dan dat je beter weg kunt lopen, ‘stop’ kunt zeggen en diezelfde energie ergens anders in kunt steken. Aan de andere kant, als de reden, context of situatie van het conflict belangrijk genoeg is, dan zullen mensen er vaak alles aan doen om communicatie te openen en verschillen te overbruggen.

5. Denk het conflict om in een kans

Onder (bijna) ieder conflict ligt een verborgen mogelijkheid om ervan te leren. In elk meningsverschil zit namelijk potentie voor groei en ontwikkeling. De wereld zou er maar saai uitzien als we het allemaal met elkaar eens zijn. Tegengestelde ideeën en opvattingen stimuleren verandering juist veel meer, dan wanneer jij en je collega het overal over eens zijn.

Zolang je open kunt staan voor de mening en ideeën van een ander, zelfs als deze in een conflict tot je komen, kun je nieuwe kansen creëren.

Kortom, wij zijn ervan overtuigd dat een oplossing voor een conflict altijd gevonden kan worden, zolang er de wil voor is om die te zoeken. Conflicten blijven een ongemakkelijk onderdeel van het werk, maar de wil om er pro-actief mee om te gaan en vaardigheden voor het vinden van oplossingen zullen je alleen maar ten goede komen. Niet alleen zal het je zelf veel frustratie en stress voorkomen, een conflict-vrije organisatiecultuur zorgt voor een veel betere productiviteit, het stimuleert de creativiteit en zorgt dat de samenwerking soepel kan verlopen.

Meer weten over invloed op het werk?

Doe de Invloedtest en ontdek op welke manier jij invloed uitoefent naar anderen!