Je luistert niet!
Wie kent het niet, het gevoel niet begrepen of überhaupt gehoord te worden. Frustrerend hè? Een gevoel van onmacht. Alsof het er niet toe doet wat je zegt. ´Je luistert niet!´ zou weleens het meest uitgesproken verwijt in relaties ooit kunnen zijn. Hoe kan het toch dat we zo gefixeerd zijn op praten? En wat levert het je op als je meer zou luisteren?

Waarom we liever praten
Vertellen, iets zeggen, roddelen, kletsen, discussiëren, alleen al het aantal woorden om verschillende manieren van praten aan te duiden is veelzeggend. Er is maar één woord voor luisteren.
In onze (online) trainingen besteden we veel aandacht aan de kunst van luisteren. Je eigen doel parkeren en ruimte maken voor de ander is key om goed te kunnen luisteren. Makkelijk gezegd. In de praktijk blijkt het lastiger dan gedacht. Onze deelnemers worstelen ermee.
Waarom? Heel simpel: we hebben het zo geleerd. Vanaf je eerste spreekbeurt op de basisschool. Tot je werkgroepen, je laatste presentatie, de weekly of het welbekende MT-overleg. We zijn getraind om te praten, te weten, te argumenteren, te overtuigen. Gedreven door een wil om van waarde te zijn, enthousiast mee te doen en trots op je kennis en ervaring. Dat is natuurlijk niet erg. Het is een belangrijk onderdeel van ons werk en leven.
Het belang van luisteren
Maar hoe zit het dan eigenlijk met luisteren? Waarom worden we daar niet standaard in opgeleid en getraind? Is luisteren niet de key skill voor alle professionals? Zoals je wel aan kunt voelen is het antwoord natuurlijk JA. Een consultant, adviseur of expert onderscheidt zich niet door veel te weten, maar door te luisteren. En daardoor vragen te stellen die anders blijven liggen.
Kate Murphy heeft een boek geschreven over de kunst van het luisteren: ‘Je luistert niet’. Door eindeloos te vragen en vooral te luisteren. Naar barmannen, agenten, advocaten, priesters en vele anderen. Ze heeft een verklaring gevonden waarom het zo moeilijk is om goed te kunnen luisteren. Je brein verzint namelijk steeds redenen waarom je niet moet luisteren:
#1 Beperkte nieuwsgierigheid
Ben je nou echt geïnteresseerd of wacht je op je beurt om iets te vertellen? Het blijkt dat velen maar beperkt nieuwsgierig zijn. Aan de oppervlakte blijven in een gesprek is veilig, niet te veel gedoe. Maar je leert er weinig van. Het inspireert niemand. Kinderen geven het voorbeeld door herhaaldelijk die waarom-vraag te stellen. Dat verwarren we soms met hinderlijk zijn omdat we de antwoorden niet goed weten. Maar dat is het in wezen niet. Het willen weten, snappen en ervan leren is de essentie van nieuwsgierigheid.
#2 Aannames
Op basis van (uiterlijke) kenmerken en eigenschappen denken we al snel dat we weten wat iemand denkt. Een beeld van een ruitjesbroek, overhemd en golfclub roept iets anders op dan een scheve pet, gouden kettingen en een vechthond. De aannames helpen ons sneller situaties in te schatten. Maar behoeden ons om goed te kunnen luisteren. We denken namelijk al te weten wat iemand gaat zeggen. De ware aard van de golfer of de pet drager weet je niet, wat iemand drijft, wat heeft iemand meegemaakt.
#3 Afleiding: de verslaving van nu
Aangevoerd door de smartphone is elke seconde afleiding potentieel killing voor het luisteren. Net als alle andere aandachtstrekkers, reclame, social media, tv, muziek, etc. Luisteren vraagt dus ook nog eens focus, aandacht en discipline (uit met die smartphone).
#4 Naar jezelf luisteren: je innerlijke stem
Hoe je tegen jezelf praat is van invloed hoe je anderen hoort. Praat je kritisch, optimistisch of mild over en met jezelf? Hoe zachter je eigen stem hoe eerder je de ander hoort. In haar boek vertelt Kate over de schoonheid en wat het oplevert als het lukt om écht te luisteren naar de ander.
Je kunt het leren!
Echt luisteren is zoveel meer dan de aha, de obligate vraag, de snelle samenvatting. Echt luisteren is ruimte creëren voor de ander. Jouw verhaal en doel los te laten. Gewoon omdat je nieuwsgierig bent geworden en je mee laat nemen door wat de ander vertelt. Het goede nieuws is dat het te leren is. Door te oefenen, stap voor stap. Als een spier die krachttraining krijgt. Als je vaak, veel en onbevangen luistert, heb je waarschijnlijk ook het meeste en boeiendste te vertellen.
Luisteren is heel belangrijk bij het overtuigen van anderen. Hoe je dat doet? Lees ons e-book ‘Overtuigen als een baas’ en vergroot jouw overtuigingskracht.