Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Effectief samenwerken in een team

Werk je veel in teamverband, dan ben je vast wel eens voor een aantal uitdagingen komen te staan. Onduidelijkheid over de doelen van het project of wie welke taken voor zijn rekening neemt, zijn veel voorkomende issues.

Maar wanneer de samenwerking onderling niet lekker loopt, zetten we dat punt toch niet zo gauw op de agenda om te bespreken met elkaar.

Voor deze blog duiken we dan ook graag wat dieper in de do’s en don’ts om effectief samen te werken in een team.

Werk je veel in teamverband, dan ben je vast wel eens voor een aantal uitdagingen komen te staan. Onduidelijkheid over de doelen van het project of wie welke taken voor zijn rekening neemt, zijn veel voorkomende issues.

Maar wanneer de samenwerking onderling niet lekker loopt, zetten we dat punt toch niet zo gauw op de agenda om te bespreken met elkaar.

Voor deze blog duiken we dan ook graag wat dieper in de do’s en don’ts om effectief samen te werken in een team.

Inhoud versus communicatie

Zoals het gezegde gaat: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Je kunt taken verdelen, elkaar aanvullen en je kunt profiteren van elkaars feedback. Er is tenslotte altijd iemand waarmee je kunt brainstormen.

Toch kunnen er een aantal uitdagingen zijn met het samenwerken in een team: je vindt het bijvoorbeeld lastig om afspraken te maken met elkaar, om een collega aan te spreken op gedrag, of om je collega’s mee te krijgen wanneer ze niet helemaal gemotiveerd lijken te zijn.

Dit zijn veelal issues die niets met de inhoud van het werk te maken hebben. Ze hebben vooral te maken met communicatie en elkaar begrijpen.

Om effectiever met elkaar samen te werken zal het nodig zijn om open te zijn en het gesprek aan te gaan met elkaar.

Effectief samenwerken = het gesprek aangaan

Als je wil samenwerken in een team zijn er belangrijke vragen hierbij: wat zijn de verwachtingen van iedereen? Welk beeld heb je van elkaar? Wat verstaat iedereen onder een team?

Tijdens een gezamenlijk project heb je het de hele dag over de inhoud, maar wordt de werkrelatie zelf niet of nauwelijks besproken.

Waarom komen we er maar niet aan toe om de samenwerking of eventuele issues te bespreken?

De eerste reden is een gebrek aan tijd. Vooral in organisaties waarin veel van mensen wordt gevraagd, voelen of nemen mensen niet de tijd om elkaar beter te leren kennen.

Iemand kan echter ook onder de indruk zijn, denk bijvoorbeeld aan die pas aangestelde manager. Een heel andere reden kan echter zijn dat het issue niet zozeer bij een andere collega ligt, maar meer met jezelf te maken heeft.

Wanneer een samenwerking niet lekker verloopt, zijn we vaak geneigd het over ‘de ander’ te hebben en welk beeld diegene heeft van jou. Hoewel het best zo kan zijn dat de ander jou een hele fijne collega vindt!

We maken aannames over elkaar en wanneer die niet kloppen of gecheckt worden bij de ander, levert dat een verstoorde werkrelatie op.

Draagvlak voor de samenwerking

Wanneer je besluit de samenwerking te bespreken, is de belangrijkste vraag: voer je het juiste gesprek? Er zijn namelijk verschillende gespreksniveaus. Je kunt een gesprek voeren op het niveau van emotie, op de relatie, op het proces en op de inhoud. Het is niet nodig om op alle niveaus een gesprek te hebben, maar zorg er wel voor dat je bespreekt wat je dwars zit.

Het is heel makkelijk om over de inhoud, dus het werk zelf, te blijven praten. Wanneer je niet lekker samenwerkt, merk je dat je vaak op de inhoud blijft botsen met elkaar. Durf open te zijn en bijvoorbeeld te vragen waarom de ander nooit akkoord gaat met jouw voorstel. Of vraag hoe het komt dat de samenwerking zo verloopt. Op deze manier creëer je draagvlak om de samenwerking te verbeteren.

Openheid en vertrouwen voor een effectievere samenwerking

We snappen het als geen ander als je het spannend vindt om je collega deze vragen te stellen en dit gesprek te hebben. We geven je dan ook graag drie belangrijke tips om dit met zelfvertrouwen aan te pakken:

  • Bereid het gesprek voor. Probeer hem je ook voor te stellen, zodat je voor jezelf duidelijk krijgt wat je ervan verwacht. Je kunt het gesprek zelfs oefenen met iemand die je vertrouwt.
  • Zorg dat er genoeg tijd is voor het gesprek. Het praat niet lekker als de ander over 5 minuten bij een andere vergadering moet zijn.
  • Laat de ander weten wat je wil bespreken. Niets zo vervelend om in een totaal ander gesprek te belanden dan je had verwacht!

Maar let op; er liggen valkuilen op de loer. Je creëert bijvoorbeeld geen draagvlak voor een goede samenwerking wanneer je de ander alsnog aanvalt of dingen verwijt. Probeer ook te vermijden dat het gesprek alsnog verschuift naar de inhoud. Gun daarbij jezelf maar ook de ander, de ruimte om je positie uit te leggen.

Wat is belangrijk voor jou in de samenwerking, en wat is belangrijk voor je collega? Hoe zien jullie de verhouding tussen elkaar? Door dit gesprek open aan te gaan, kun je van elkaar ontdekken wat de wensen zijn voor een effectieve samenwerking.

Leren om effectiever samen te werken

Om beter samen te werken in een team, is het dus van belang dat je het met elkaar niet alleen over de inhoud hebt, maar ook over de samenwerking zelf en de relatie met elkaar. Voel je je nog wat onzeker op dit gebied of wil je aan je vaardigheden werken om effectiever met elkaar samen te werken, dan kan een training je hierbij op weg helpen.

Je leert om je technieken te finetunen en werkt aan je zelfvertrouwen om bruggen te slaan tussen jou en de ander. In onze eendaagse training samenwerken leer je op een praktische manier hoe. En onthoud: samen kom je verder!