Werk jij in een internationale organisatie? Je bent niet de enige! Door globalisering verleggen steeds meer bedrijven hun grenzen. Dat betekent ook dat jij samenwerkt met collega’s uit de hele wereld. Effectief communiceren met mensen uit andere culturen is dus een must. Wij geven antwoord op je vragen.
Wat is interculturele communicatie?
Je bent je bewust van je eigen ‘culturele achtergrond’ en de culturele verschillen tussen mensen uit andere landen. Daar pas je je communicatiestijl op aan. Door goede interculturele communicatie bouw je bruggen tussen verschillende culturen.
Waarom is het belangrijk?
De ene cultuur is de andere niet. Als je daar geen kennis van hebt, leidt dat tot onbegrip, misverstanden en inefficiënt werken. Je moet dus meer te weten komen over elkaars perspectief. Dat levert je meer begrip, respect en vertrouwen op. Zo versterk je de relatie met de ‘culturele ander’ en werk je prettiger en succesvoller samen!
Voorbeelden cultuurverschillen
Elke cultuur heeft eigen tradities, symbolen en gewoonten: denk aan de rood-wit-blauwe vlag, Koningsdag en beschuit met muisjes. Dat zijn hele zichtbare uitingen van een cultuur. Maar juist de onzichtbare verschillen zorgen vaak voor botsingen. We hebben het over waarden, overtuigingen en sociaal gedrag. Maak je een beslissing met je hele team of doet de leider dat? Ga je de confrontatie aan of vermijd je hem liever? Communiceer je to-the-point of vertel je er een verhaal omheen?
Ook feedback geven gaat in elke cultuur anders, direct of indirect:
- Nederland: ‘’De laatste suggestie in je voorstel lijkt me geen goed idee.’’
- UK: ‘’Denk over de laatste suggestie wat langer na.’’
Hoe verbeter je jouw interculturele communicatie?
Wees open en oprecht geïnteresseerd in de ander, in plaats van snel te oordelen. Stel vragen als je de ander niet begrijpt. Verdiep je in de cultuurverschillen tussen jou en je internationale collega’s.