Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

6 communicatieskills waar jij nu mee aan de slag moet!

Misschien zit je niet te wachten op het zoveelste to do-lijstje. Maar wat als wij je zeggen dat deze communicatieskills jou helpen om veel effectiever te zijn in de toekomst? En je helpen om betere relaties aan te gaan, zowel privé als op je werk? Deze lijst is de moeite waard!

Veel eigenschappen hebben we als kind, maar raken we in de loop van de jaren kwijt. We ontwikkelen allerlei angsten en belemmeringen. Daardoor halen we niet het uiterste uit ons communicatiegedrag. Deze 6 skills die jij kan aanleren maken je leven een stuk gemakkelijker.

#1. Spreek uit wat je van de ander verwacht

Ben jij duidelijk over je grenzen en je normen? Laat jij mensen weten wanneer het genoeg is? Wat je goed vindt en wat je niet goed vindt? Als jij vaker jouw grenzen en verwachtingen aangeeft, zoeken mensen minder snel je grenzen op. Voor anderen is het ook wel zo fijn om te weten wat ze aan je hebben, win-win dus.

#2. Onthul wat vaker iets over jezelf

Vaak spreken we niet uit hoe we ons echt voelen. Welk effect de ander op je heeft en wat er in je hoofd speelt. Toch kan het veel voor je (werk)relatie doen als je wat vaker deelt wat er in je omgaat. Je zult zien dat het een verzachtend effect heeft en dat de ander zich als vanzelf ook meer open gaat stellen. Blijf er niet omheen draaien, ontdek de kracht van onthullen.

#3. Benoem de ‘olifant in de kamer’

Soms vertelt je intuïtie dat er meer speelt bij je gesprekspartner dan dat hij of zij vertelt. Het is voor veel mensen een gewoonte geworden om hieraan voorbij te gaan. Toch voer je geen succesvolle gesprekken als je dit gevoel niet uitspreekt. Spreek je vermoeden eens uit: geef de ander ruimte om het op tafel te leggen. Je zult merken dat je daarna een heel ander gesprek voert.

#4. Check aannames bij de ander

We zijn erg goed in snel oordelen over hoe de ander in de wedstrijd zit. Maar misschien zijn dit wel conclusies die je veel te snel hebt getrokken. Check altijd je aanname bij de ander om er zeker van te zijn dat die klopt. Je kunt ernaar vragen, maar je kunt ook samenvatten wat je gesprekspartner vertelt en vragen of je dat goed begrepen hebt.

#5. Stop met drammen, start met luisteren

Geef eens toe: hoe vaak heb jij een discussie gevoerd waarin vooral argumenten werden herhaald en je stopte met luisteren naar de ander? Je zin doordrijven hielp niet om je doel te bereiken. Probeer het eens op een andere manier. Luister aandachtig en gebruik de visie en ideeën van de ander om je voorstel te verbeteren.

#6. Haak anderen aan als je jouw visie deelt

Ben je ergens heel erg enthousiast over, maar merk je dat je niet iedereen meekrijgt? Leer je gesprekspartners kennen en zorg dat ze aanhaken door gemeenschappelijke doelen te benoemen. Je zult merken dat ze op deze manier sneller overtuigd zijn van jouw visie.

Wil je meer leren over succesvoller communiceren in zowel je privéleven als op je werk? Tijdens onze trainingen leer je hoe je jouw communicatiegedrag zo in kunt zetten dat je je doelen bereikt én je werkrelaties behoudt of versterkt. Lees meer over over onze trainingen en ontdek welke training bij jou past.