Vier aandachtspunten bij hybride werken

Geschreven op augustus 18, 2021 – Categorie: Communicatie, Samenwerken

Deel via

Vier aandachtspunten bij hybride werken

Hybride werken. We kunnen er tegenwoordig niet meer om heen. Na zoveel maanden besteed te hebben als bijna volledige externe medewerker is het ook niet raar dat we moeten wennen aan een nieuwe vorm van werken.

Een hybride werkvorm houdt in dat werknemers zowel op kantoor als op afstand kunnen werken. Het is duidelijk dat dit niet tijdelijk is, maar het nieuwe normaal. Wij geven je daarom graag 4 tips, zodat jij je hier goed op kunt voorbereiden.

#1 Zoek de juiste balans tussen kantoor en thuis

Volgens een onderzoek is gebleken dat werknemers die een deel van de tijd op afstand werkten, zowel voor als tijdens de pandemie, de hoogste betrokkenheid hebben bij het bedrijf. Daar tegenover staan werknemers die alleen maar op afstand werken, die hebben juist de meeste kans op een burn-out. Door af te wisselen zorg je niet alleen voor je mentale gezondheid, maar blijf je ook zichtbaar voor het bedrijf.

#2 Houd contact met leidinggevenden en collega’s

Op de dagen dat je vanuit huis werkt kan je je geïsoleerd gaan voelen, vooral als sommige van je collega’s wel op kantoor aan het werk zijn. Als je niet op kantoor bent, doe dan je best om socialer te zijn met je team via de online tool waar jullie gebruik van maken. Dat kan een WhatsApp groep zijn of via Teams. Een andere mogelijkheid voor zulke dagen is dat je samen met een collega bij jou thuis of bij hen gaat werken. Dat scheelt reistijd en maakt het toch wat gezelliger dan alleen werken.

Op de dagen dat je wel naar kantoor gaat, probeer dan zoveel mogelijk persoonlijk contact te maken. Maak lunchafspraken met collega’s of stap vaker weg van je bureau en zoek collega’s op met vragen of berichten die je normaal via een e-mail zou sturen.

#3 Stem je werkplekken op elkaar af

Aan een bureau werken moet natuurlijk en comfortabel aanvoelen, waar je ook bent. Zorg er daarom voor dat je werkplekken thuis en op kantoor zo veel mogelijk op elkaar afgestemd zijn. Dit is vooral belangrijk wat betreft structuur, indeling en ergonomie. Denk bijvoorbeeld aan waar je op kantoor je telefoon, pennen, archiefkast etc., hebt staan en richt zo ook je thuiskantoor in. Als het mogelijk is kan je zelfs hetzelfde toetsenbord, zelfde monitor en meubels gebruiken. Het is misschien niet mogelijk om een exacte replica te maken als op kantoor, maar hoe meer het erop lijkt hoe beter het is om over te schakelen tussen thuis en kantoor.  Consistentie en vertrouwdheid helpen onze hersenen zich te concentreren.

#4 Maak duidelijke afspraken

Hybride werken is voor elk persoon anders. Het is daarom belangrijk om duidelijk te communiceren met zowel je werkomgeving als je thuisfront. Met je leidinggevende en collega’s maak je duidelijke afspraken over wat zij van jou verwachten en wanneer je waar kunt werken.

Thuis maak je afspraken met je partner over de verdeling van werkzaamheden. Wie werkt er wanneer en wie pakt wat op. Als het mogelijk is probeer dan ook individuele werkplekken te hebben in huis. Wees dus niet bang en geef van tevoren je grenzen aan.

Idealiter biedt hybride werken een ideale combinatie van gemak en productiviteit. Kiest jouw organisatie ook voor zo’n werkvorm dan zul je minder tijd besteden aan reizen of je proberen te concentreren in een drukke kantoortuin. Die tijd kun je dan besteden aan waardevoller werk, zoals samenwerken met collega’s of thuis in die moeilijke dossiers duiken. Zo kun je op jouw eigen voorwaarden al je werkzaamheden indelen en efficiënter te werk gaan.

”Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen