Succesvol hybride werken: 5 tips voor managers

Geschreven op juli 29, 2021 – Categorie: Leiderschap, Samenwerken

Deel via

Succesvol hybride werken: 5 tips voor managers

Thuiswerken was de afgelopen tijd het nieuwe normaal. We zijn dan ook niet bereid om dit verworven recht helemaal op te geven. Met een toename in productiviteit en medewerkerstevredenheid is het logisch dat veel organisaties hier ook geen afscheid van willen nemen. Uit een wereldwijd onderzoek van McKinsey is gebleken dat negen van de tien organisaties een hybride werkvorm aanhouden dat bestaat uit een combinatie van werken op afstand en op locatie.

De hybride werkvorm is dus een blijvertje. Voor veel organisaties is dit nog vrij nieuw. Want hoe richt je zoiets in zonder grip te verliezen op de output van je team? Hoe vind je de juiste balans tussen online en offline samenwerking? En hoe geef je als manager voldoende sturing en aandacht aan medewerkers? Hieronder 5 tips om jouw team soepel te managen nu jullie hybride werken.

#1 Wees flexibel, maar consistent

Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie elkaar van tijd tot tijd persoonlijk ziet. Vaak zijn er complexe samenwerkingen tussen teams en collega’s. Van jou als manager kan niet worden verwacht  dat je al deze connecties inzichtelijk hebt. Wat je wel kan doen is structuur creëren door dagen van de week toe te wijzen aan verschillende projectteams of disciplines. Maak wel duidelijk aan de medewerkers dat zij buiten deze richtlijnen autonomie hebben over waar zij willen werken.

Probeer elke week dezelfde toegewezen dagen te hanteren. Variaties hierin kunnen zorgen voor verwarring. Moedig medewerkers en teamleden aan om op de ‘niet-toegewezen’ dagen naar kantoor te komen, maar stel het ze niet verplicht.

#2 Stimuleer inclusiviteit en rechtvaardigheid

Denk  na over inclusiviteit en rechtvaardigheid. Medewerkers met een groot thuiskantoor zullen waarschijnlijk minder snel geneigd zijn om naar kantoor te komen dan medewerkers die bijvoorbeeld een woonkamer delen met huisgenoten. HR-managers moeten thuiskantoren ook als officiële werkplek gaan zien en ervoor zorgen dat deze voorzien is van juiste technologie en ingericht wordt als hoogwaardige werkomgeving, net zoals op kantoor.

Denk ook na over de nadelen van niet op kantoor zijn. Na de lockdown zijn bijna alle organisaties het erover eens dat werken op afstand net zo productief kan zijn als werken op kantoor. Hoewel sommige bedrijven nog volledig op afstand werken, moeten managers van bedrijven die een hybride werkvorm gebruiken zich bewust zijn van onbewuste vooroordelen. Sommige statistieken laten namelijk zien dat medewerkers die meer tijd op kantoor doorbrengen vaker positief worden beoordeeld. Houd hier rekening mee of laat nieuwe protocollen invoeren om die gelijkheid te waarborgen.

#3 Erken de voordelen van werken op afstand

Algemene beleidsvormen, voorgeschreven schema’s en oneerlijke ruimtetoewijzingen kunnen de productiviteitsvoordelen van hybride werken snel teniet doen. Je kunt de productiviteit maximaliseren door ervoor te zorgen dat er op bepaalde momenten de beste combinatie van medewerkers aanwezig is op kantoor, denk aan collega’s die bezig zijn met dezelfde projecten. Stimuleer tegelijkertijd een cultuur waarin werken op afstand wordt gezien als een positief alternatief om taken op te pakken die vanuit huis efficiënt uitgevoerd kunnen worden.

Beloon je medewerkers op efficiëntie en effectiviteit in plaats van interactiviteit en geef ze ook hier de autonomie om zelf te bepalen hoe zij dit bereiken.

#4  Besteed aandacht aan reflectie en verbinding

Iedereen heeft de coronaperiode anders beleefd. De vraag is hoe je weer gaat samenwerken als je vanuit compleet verschillende werelden vertrekt. Als je als leidinggevende geen aandacht besteedt aan begrip voor elkaars perspectief, ga je met een achterstand door met een onuitgesproken verhaal. Daar is frisse energie voor nodig en daar zal je dan ook tijd voor moeten vrijmaken. Ga dus niet direct aan de slag, maar creëer ruimte voor een stukje reflectie waarbij iedereen zich gehoord en gezien voelt.

#5 Vergeet de organisatie niet

Waar de meningen vooral over uiteen lopen is het wel of niet hanteren van een minimum aantal aanwezigheidsuren. De beste aanpak hangt hier vooral af van het soort bedrijf of de sector waarin je werkzaam  bent.

Medewerkers zijn de essentie van je bedrijf en flexibiliteit bieden is de sleutel. De uitdaging ligt echter in het afwegen van hun behoeftes tegen de vereisten van het bedrijf. Hoewel technologie structuur en kaders kan bieden om het beheer van mensen en ruimtes makkelijker te maken, is het nog steeds belangrijk dat leidinggevenden regels  opstellen om een sterke en positieve werkcultuur te bevorderen die de beste werknemers aantrekt en behoudt.

Meer weten over dit onderwerp? Bekijk de training ‘Leiderschap bij hybride werken‘ en ontdek hoe je jouw teamleden betrokken, gemotiveerd en geïnspireerd houdt.

”Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen