De focus verleggen van het negatieve naar het positieve: Hoe doe je dat?

Geschreven op december 8, 2020 – Categorie: Inspireren

Deel via

De focus verleggen van het negatieve naar het positieve: Hoe doe je dat?

Hoe positief sta jij op dit moment in het leven? Zie je vooral kansen of beren op de weg? Ben je een optimistische collega of word je ook wel de The Grinch genoemd? Juist in tijden van verandering, onzekerheid en tegenslag is het moeilijk positief te blijven en ligt negativiteit snel op de loer.
 
De kracht van negatief denken

Negativiteit veroorzaakt stress, heeft invloed op je nachtrust en je relaties met anderen. Negatieve energie verspreidt zich snel in een organisatie en heeft invloed op de productiviteit, het moraal en de mate van betrokkenheid. Reden genoeg dus om af en toe bij je zelf in te checken: Hoe positief ben ik op dit moment? Hoe positief ervaren mijn collega’s mij?

Negatieve gedachten overwinnen

Ons niveau van optimisme en positiviteit is een complexe mix van genetica, hoe we reageren op onze wereld en onze levensomstandigheden. We kunnen ons DNA niet veranderen, maar we kunnen wel veranderen hoe ons brein werkt en het leven interpreteert. Je kunt jezelf trainen om negatieve gedachten te overwinnen. We kunnen onze ‘positiviteitsmeter’ hoger zetten door nieuwe denkpatronen, gedragingen en acties die onze focus verleggen van het negatieve naar het positieve. Zoals elke gewoonte kan het even duren, maar je kan je brein trainen positiever te denken.

Onderzoek toont aan dat er minstens 5 positieve gebeurtenissen nodig zijn om 1 negatieve tegen te gaan. Sta daarom elke avond stil bij de volgende dingen:

#1: Positieve gedachten: Wat waren de hoogtepunten van de dag? Momenten waar je vrolijk van werd? Dit kunnen kleine dingen zijn als je kind die iets grappigs zei, een mooie bos bloemen tot aan een leuk etentje met vrienden. 

#2: Erken en vier overwinningen & successen: Waar mag op geproost worden? Waar ben je trots op? Sta stil bij de kleine en grote successen. Van sporten vóór het werk tot aan het binnenhalen van een nieuwe klant. 

#3: Schrijf op waar je dankbaar voor bent: Bijvoorbeeld je gezellige huisje, je moestuin, je ouders die elke week oppassen, je kind die met plezier naar school gaat etc. 

#4: Sta stil bij wat je die dag voor een ander hebt gedaan: Heb je iemand een compliment gegeven? Je collega getrakteerd op een kopje koffie 2go? Je auto uitgeleend? Je vriend geholpen met verhuizen? Een pakketje aangenomen voor de buurman?

Sta stil bij je dag en schrijf het op!

”Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen