Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Omgevingsbewustzijn

Zowel zakelijk als privé heeft het bewustzijn van je omgeving veel voordelen. Je navigeert beter door je organisatie en krijgt meer voor elkaar.

Word je bewuster van je omgeving en vergroot jouw impact! Wat is de betekenis van omgevingsbewustzijn precies? Ontdek waarom het belangrijk is, leer hoe je het ontwikkelt en word een interessante gesprekspartner met een goed geïnformeerde visie.

Wat is omgevingsbewust zijn?

Omgevingsbewustzijn betekent inzicht hebben in organisatorische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen. Je benut deze kennis slim voor jouw succes en dat van jouw organisatie.

Waarom is omgevingsbewustzijn belangrijk?

Door omgevingsbewust te zijn vergroot je jouw grip en impact op je werk. Je bent immers van alles op de hoogte. Ook leidt het tot meer werkplezier en het nemen van verantwoordelijkheid en initiatief. Dit alles leidt tot meer werkplezier.

Omgevingsbewustzijn in de praktijk

Als sales manager voer je regelmatig marktonderzoek uit om op de hoogte te blijven van de concurrentie, klantbehoeften en trends in de branche. Door deze informatie te verzamelen en analyseren, kan je je aanbod afstemmen op de veranderende omgeving. Hierdoor kan jouw organisatie de concurrentie een stapje voor zijn.

Hoe kan je omgevingsbewustzijn ontwikkelen?

Omgevingsbewustzijn ontwikkel je door actief te zijn in je vakgebied. Je volgt trends en ontwikkelingen, netwerkt met collega’s en experts en leest relevante vakliteratuur. Ook verdiep je je in jouw organisatie en in het algemene nieuws.

Wil je je omgevingsbewustzijn vergroten, dan is daar niet een bepaalde training voor. Het is vooral een kwestie van nieuwsgierig blijven en telkens kennis en inzichten blijven vergaren.

Het voordeel van breed geïnformeerd zijn

Door het lezen van kranten, magazines en het volgen van nieuws op internet, televisie en radio blijf je op de hoogte van ontwikkelingen. Hierdoor kun je een onderbouwde mening vormen en een interessante gesprekspartner zijn, vooral in functies met netwerken of klantcontact.