Draagvlak creëren is essentieel als je dingen gedaan wil krijgen. Als je mensen achter jouw briljante ideeën of organisatiebesluiten wil krijgen. Vaak is dat een hele kluif. Wat is de betekenis van draagvlak? En wat zorgt voor draagvlak? Lees het hier!
Draagvlak creëren in de praktijk
In veel functies moet je vroeg of laat wel eens steun krijgen voor jouw plannen of besluiten. Je werkt immers samen met verschillende mensen met eigen ideeën en belangen. Een voorbeeld: als manager besef je dat je afdeling te groot wordt om één leidinggevende te hebben.
Je wilt een tussenlaag van teamleiders creëren om de teams aan te sturen, waardoor elke medewerker een teamhoofd krijgt. Deze organisatorische verandering heeft goedkeuring van de directie nodig en zal veel mensen beïnvloeden.
Hoe creëer je draagvlak?
Tijdens onze training Inzicht in Invloed® komen veel deelnemers bij ons met deze vraag. Hoe zorg je er nou voor dat je iedereen aan boord krijgt? Hoe buig je weerstand om en hoe voorkom je eindeloze discussies? Vanuit onze jarenlange expertise geven we je 3 tips om direct toe te passen!
1. Ga op zoek naar bondgenoten
Ga na wie binnen jouw team of organisatie het meest enthousiast kunnen zijn over je idee. Betrek ze al in een vroeg stadium: gooi een balletje op en vraag naar hun mening. Als zij enthousiast zijn en je idee steunen, werkt dat ook aanstekelijk voor anderen.
2. Wees duidelijk en overtuigend over je idee
Zorg ervoor dat je duidelijk kan vertellen wat je idee is. Te veel details over de onderbouwing zijn in de beginfase niet handig. Houd het bij de 2 belangrijkste argumenten als je je idee voorlegt. Zo blijft de focus van dit gesprek op jouw idee en verzanden jullie niet in een gesprek over de argumenten.
3. Sta open voor feedback en luister naar de ander
Het draagvlak vergroten zonder te luisteren naar wat de anderen zeggen? Dat gaat niet lukken. Neem dus de tijd om naar de ideeën en feedback van je collega’s te luisteren. Wees open-minded en vraag door.
Sta ook open voor aanpassingen. Jouw initiële idee moet dus nog niet helemaal dichtgetimmerd zijn. Zo vergroot je niet alleen de kans op draagvlak, maar wordt het uiteindelijke resultaat ook beter.
Kortom, jouw idee er doorheen drukken is een no-go. Door de juiste koers te varen en medewerkers aan boord te houden met inspraak, kan het schip alsnog vlotjes zeilen. Dit vraagt allemaal wat inzet en tijd, maar is essentieel voor een succesvolle samenwerking!