Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Assertiviteit

Soms is een ‘nee’ tegen een ander eigenlijk een bevrijdende ‘ja’ voor jezelf. Daarmee zet je jouw eigen wensen en behoeften op de eerste plek.

Je collega vraagt je om hem te helpen, terwijl je het razend druk hebt. Iemand houdt zich niet aan jullie werkafspraken waardoor jij wéér zelf aan de slag moet. Deze situaties schreeuwen om een assertieve reactie. Ontdek hoe je voor jezelf opkomt. Pas onze tips om assertief te worden direct toe.

Wat betekent assertief?

Assertiviteit is het vermogen om op een eerlijke en respectvolle manier je mening te uiten, grenzen te stellen en voor jezelf op te komen.

Wat is het verschil tussen agressief, assertief en sub-assertief?

Bij agressief gedrag negeer je de mening en behoeftes van de ander. Sub-assertief gedrag is het tegenovergestelde: je denkt te veel aan de ander en te weinig aan jezelf. Waar je naartoe wil is de gulden middenweg, namelijk assertief gedrag. Je drukt je eigen behoeftes en rechten uit, mét respect voor de ander.

Assertiviteit

Waarom is assertiviteit belangrijk?

Je schept heldere verwachtingen, anderen weten precies wat ze aan je hebben. Daardoor bereik je ook jouw eigen doelen makkelijker. Je hebt respect voor je eigen grenzen, maar ook voor die van de ander. Zo houd je beiden een goed gevoel over aan een gesprek!

Assertiviteit wordt op werk als een belangrijke competentie gezien, want het zorgt voor een goede en productieve samenwerking.

Wat zijn de kenmerken van assertiviteit?

  • Assertief gedrag is onder andere:
  • Zeggen wat je vindt, voelt, denkt en wilt
  • Je grenzen aangeven zonder over de ander heen te lopen
  • De kunst om ‘nee’ te zeggen
  • Op een open en eerlijke manier communiceren
  • Ook respect hebben voor de grenzen van de ander
  • Feedback geven en ontvangen op een respectvolle manier
  • Een conflict niet uit de weg gaan

Hoe word je assertief op het werk?

Voor jezelf opkomen doe je door jouw mening te uiten, ook als anderen het er niet mee eens zijn. Je laat duidelijk weten wat jouw verwachtingen in een samenwerking zijn. Als je last hebt van het gedrag van een collega of klant, spreek je diegene daarop aan. Verder kom je voor jouw eigen rechten op, denk aan het vragen van compensatie voor overuren.

In onze trainingen leren veel professionals hoe ze een assertieve reactie kunnen geven. Hoe? Bij Bureau Zuidema werken we met het Invloedmodel®. Een concreet communicatiemodel met grofweg vier stijlen. Als je de juiste stijl op het juiste moment gebruikt, krijg je méér voor elkaar.

Wil je een assertieve reactie geven of ‘nee’ zeggen? Dan kan je het beste de Invloedstijl ‘Stellen’ gebruiken. De stijl van de duidelijkheid en van het opkomen voor jezelf. Je gebruikt deze stijl bijvoorbeeld als je collega zijn/haar afspraken telkens niet nakomt en je hier wat van zegt.

Een paar tips bij het gebruiken van deze stijl:

  • Wees concreet en specifiek in wat je wil van de ander.
  • Argumenteer niet. Jouw korte ‘nee’ is veel krachtiger dan het hele verhaal met uitleg.
  • Neem je non-verbale communicatie mee. Ga rechtop zitten en maak oogcontact.

Hoe leer je assertief te zijn?

Assertief word je niet van de ene op de andere dag. Geef jezelf dus de tijd, het is een vaardigheid die je op moet bouwen. Bewustzijn en oefening zijn key. Begin met zelfreflectie om je behoeften en grenzen te begrijpen. Oefen het formuleren van duidelijke boodschappen. Leer om te gaan met kritiek en wees niet bang om je mening te uiten.

Wil je deze vaardigheid snel en effectief ontwikkelen onder begeleiding van één van onze gecertificeerde trainers? Volg dan een onze assertiviteitstraining waarin leert om tactvol jouw grenzen aan te geven!

E-book: Ik zeg toch nee!

Assertief zijn in het dagelijks leven is niet altijd even makkelijk. Wij helpen je in dit e-book op weg met 4 pro-tips.

E-book – Ik zeg toch nee!