Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Zo zorg je ervoor dat jouw team NIET presteert

Het onderpresteren van een team heeft alles te maken met een slechte afstemming en onveilig klimaat. De teamleden werken dan om elkaar heen in plaats van mét elkaar. Het resultaat? Een ongelukkig team en achterblijvende resultaten.

Samenwerken kan ontzettend veel energie geven. Doe je het goed, dan behaal je samen de prachtigste doelen. Maar in de praktijk gaat het niet altijd van een leien dakje. Hoe herken je een falend team?

Slecht afgestemde activiteiten

Succesvol samenwerken begint bij een duidelijke rol- en taakverdeling. Onduidelijkheden zorgen voor minder efficiëntie. Collega’s pakken dan dezelfde dingen op zonder het van elkaar te weten. En je weet niet wat je van de ander kunt verwachten. Zo gaat er veel kostbare tijd verloren in oeverloze meetings. Of zijn er projecten die overlappen. Door dit alles wordt het werk (te) traag geleverd.

Daarnaast leiden veranderende prioriteiten tot slechte prestaties, vooral als niemand snapt waarom. Of het team heeft geen oog meer heeft voor de organisatie in haar geheel. Ook al werkt het team keihard, de impact is klein.

Onveilig teamklimaat

Een gebrek aan vertrouwen tussen collega’s en teams is niet bevorderlijk voor de teamspirit. Een gebrek aan erkenning en betrokkenheid ook zeker niet. Er kan zelfs een angstcultuur heersen; je durft dan niet voor je mening uit te komen. Het plezier in het samenwerken ebt dan snel weg…

Ook veel conflicten zorgen voor een slechte sfeer. Meningsverschillen kunnen escaleren als teamleden niet open staan voor de dialoog.

Hoe voorkom je dit?

Focus, duidelijkheid en een gezamenlijke stip op de horizon, dat is essentieel om een team goed te laten functioneren. Wat is de missie, wie doet wat? Is het voor iedereen duidelijk hoe elk individu daaraan bijdraagt?

Ook wil je sterke, op vertrouwen gebaseerde relaties met collega’s koesteren. Communicatie is daar belangrijk bij. Als teamlid of manager verbind je jezelf met de ander en richt je je op zijn/haar perspectief. Belangrijk is om te luisteren, anderen te betrekken, te begrijpen en hun vertrouwen te winnen. Bij Bureau Zuidema noemen we dat Overbruggen, dat is één van de stijlen van ons Invloedmodel®. Lees meer tips bij de Invloedstijl Overbruggen.