Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Zo zorg je ervoor dat je ongeduldige collega naar je luistert

Iedereen is druk tegenwoordig. Maar sommige collega’s lijken nét iets drukker dan de rest. Collega’s die continu op hun horloge kijken als je met ze in gesprek bent. Die door blijven typen als je iets komt vragen. Die ‘heus wel 2 dingen tegelijk kunnen’ of je zinnen afmaken. Kortom, collega’s die je opjagen, verlammen of misschien zelfs stress bezorgen. Hoe pak jij dan toch de aandacht?

Jij mag ook gewoon je ruimte claimen

In een gesprek is er altijd een balans tussen doelgerichtheid en relatiegerichtheid. Idealiter is dit in balans bij beide gesprekspartners. Maar als iemand ongeduldig is, is bij die persoon het doel veel belangrijker dan de relatie. Je ongeduldige collega is dus zo met zijn of haar eigen doelen bezig, dat er geen aandacht meer overblijft voor jou… En waarschijnlijk wil je dingen bereiken waar je juist deze collega voor nodig hebt.

Nu kan je hard wegrennen. Maar waarschijnlijk wil je ook jouw eigen doelen bereiken. In onze trainingen zien we dat veel mensen het moeilijk vinden om ruimte in te nemen. Misschien denk je ‘laat maar zitten’ als je het idee hebt dat iemand te druk is voor je vraag of verzoek. Zonde, want jij mag ook je ruimte innemen!

Zo zorg je ervoor dat je collega écht naar je luistert:

#1 Check je aannames
De overtuiging dat bepaalde personen of collega’s altijd druk zijn kan ervoor zorgen dat jij daar heel erg rekening mee gaat houden. Bijvoorbeeld door jezelf tijdens het gesprek in te dekken met taalgebruik als ‘misschien’, ‘wellicht’ of ‘eventjes’. Maar juist door je aanname te checken geef je jouw collega of leidinggevende ruimte om te zeggen “nee joh, kom even vragen”. Je zegt bijvoorbeeld:

  • ‘Ik merk dat je heel druk bent, klopt dat?’
  • ‘Ik heb het idee dat je even geen tijd voor me hebt, klopt dat?’

#2 Vertel duidelijk wat je nodig hebt
Een verhaal met veel ruis wordt zo onduidelijk dat de ander geen idee heeft wat jij eigenlijk wil. Wees daarom zo duidelijk mogelijk. Als je met overtuiging duidelijk kan maken wat je komt doen, krijg je ook een helder antwoord. Dat kan klinken als:

  • ‘Ik wil namelijk iets aan je vragen.’
  • ‘Ik heb je nodig, want ik kom niet verder met deze opdracht.’

#3 Ontdek wat er achter het gedrag zit
Als je collega ongeduldig gedrag blijft vertonen, kun je diegene daar best op aanspreken. Het beschrijven van zijn of haar gedrag is het belangrijkst. Bijvoorbeeld telkens op je telefoon kijken, door blijven typen, zuchten of misschien wel sarcastische antwoorden (‘ja maar hoezo dan?’). Maar ook het geven van argumenten die relevant zijn voor de ander is belangrijk.

  • ‘Wat maakt dat je doortypt?’

#4 Geef argumenten die relevant zijn voor deze persoon
Jouw project is niet alleen voor jou belangrijk, maar ook voor de ander. Uiteindelijk wil je als organisatie dezelfde doelen bereiken. Geef dus argumenten die relevant zijn voor de ander. Let op, dat kunnen andere dingen zijn dan wat jij zelf belangrijk vindt.

  • ‘Deze taak/dit project heeft prioriteit omdat… [gezamenlijk doel] [doel van je collega]’

#5 Geef feedback voor de lange termijn
Moet je op lange termijn met je collega samenwerken of vertoont hij of zij regelmatig dit gedrag? Dan is het verstandig hem of haar hier op aan te spreken. De volgende keer dat diegene zegt ‘ik ben heel erg druk maar ik kan twee dingen tegelijk’ mag je best aangeven wat jij anders wil zien of onthullen wat het met je doet.

  • ‘Oké, maar als ik mijn vraag stel wil ik wel dat je me aankijkt of even aandacht voor me hebt.’
  • ‘Als je door blijft typen voel ik me niet gehoord en dat is wel belangrijk voor mij.’

Lachend elkaars zinnen afmaken

Met deze stappen komen je ongeduldige collega en jij hopelijk weer in contact met elkaar. Jullie stemmen dezelfde doelen af en luisteren naar elkaar. Zo ontstaat er veel goeds: jullie relatie is goed en jullie zitten inhoudelijk op de same page. Dan kunnen jullie beiden je eigen spreektijd in het gesprek claimen en lachend elkaars zinnen afmaken.