Zo overleef je een micromanager (en kom je sterker uit de strijd)
Micromanagement wordt door werknemers benoemd als een van de meest voorkomende problemen wanneer het om samenwerken met de leidinggevende gaat. Ze ervaren een hoge mate van controle op hun werk en hebben daardoor het gevoel dat er geen vertrouwen is in hun persoonlijke capaciteiten en output.

Werken met een micromanager kan dan ook enorm demotiverend zijn voor jou als werknemer. Om verder te komen geven we je in deze blog inzicht in de oorzaken en delen we enkele concrete tips die je op weg helpen naar een betere samenwerking.
Zo herken je een micromanager
Hoe weet je of je met een micromanager te maken hebt? Over het algemeen kun je een micromanager aan twee signalen herkennen. Het eerste signaal is dat je manager vooral gedetailleerde taken geeft. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid dus heel klein gemaakt. Denk aan het maken van een paar slides voor een presentatie, terwijl je prima de hele presentatie kunt verzorgen. Ook vraagt hij of zij om updates over details die al lang in orde zijn, zoals of de grafieken wel in de presentatie staan, terwijl alles al klaar is voor de vergadering.
Een ander signaal is constante monitoring, zelfs als de deadline nog ver weg is. Heb je bijvoorbeeld twee weken om een project af te ronden, dan zou een micromanager tien dagen van tevoren al vragen: “Heb je je verhaal al klaar?”, “Laat je het door Piet nalezen?” of “Is het wel in het Engels?” Dit creëert een gevoel van wantrouwen en druk.
De impact van micromanagement op jou als werknemer
Je kunt je voorstellen – of wellicht heb je het al meegemaakt – dat jij als medewerker hier behoorlijk gefrustreerd of verdrietig van kan worden. Vaak hebben mensen het gevoel dat er geen vertrouwen is in hun vaardigheden en capaciteiten, wat niet bevorderlijk is voor hun prestaties. Er zijn echter ook situaties waarin micromanagement niet per definitie negatief hoeft te zijn. Soms zijn er grote taken die onoverzichtelijk zijn. Dan kan het nodig zijn om deze gedetailleerd te instrueren en te monitoren, vooral wanneer de taken worden verdeeld onder meerdere collega’s. Welke taken worden gegeven, hangt dus ook af van de situatie.
In onze leiderschapstrainingen gebruiken we het situationeel leiderschapsmodel. In dit model is eenvoudig te zien in welk kwadrant de situatie past en welke mate van sturing en ondersteuning nodig is. Het helpt leidinggevenden na te denken over de taakvolwassenheid en wat je op basis daarvan aan een medewerker kunt vragen.
Oorzaken en oplossingen voor micromanagement
Hoewel het hebben van een micromanager frustrerend kan zijn, is het tegelijkertijd interessant om te onderzoeken waarom je manager iets zo belangrijk vindt. Soms komt het voort uit perfectionisme, maar je manager kan ook iets goed willen doen, omdat de resultaten van een project in het verleden niet goed waren. En dus is hij of zij nu heel strak op de monitoring. Kortom: welke ervaringen of overtuigingen maken dat er sprake is van micromanagement?
Raak je gedemotiveerd door het micromanagement van je leidinggevende, ga dan met elkaar in gesprek. Je kunt verschillende dingen proberen te bespreken, zoals de taken en verantwoordelijkheden binnen het team. Zit iedereen wel op de juiste plek? Wat is de gewenste output en hoe komen we gezamenlijk tot het eindproduct? Wie gaat waar iets over zeggen binnen het team? Het maken van afspraken onderling is cruciaal, omdat op die manier de verwachtingen helder zijn.
Wil je meer autonomie claimen?
Bespreek ook dit met je manager en vertel hem of haar wat de huidige situatie met je doet. Kom met een voorstel voor wat jij nodig hebt. Door te onderzoeken wat je met elkaar gemeen hebt, kun je tot afspraken komen waar jullie beiden tevreden mee zijn.
Wil jouw manager bijvoorbeeld continu op de hoogte gehouden worden, maar wil jij de tijd en ruimte krijgen om goed na te denken over taken binnen het project? Dan kun je een compromis sluiten en afspreken dat je twee keer per week een update geeft over de zaken die voor je manager belangrijk zijn.
Zo worden jullie beiden voorzien in je behoefte en heb je weer het gevoel en het vertrouwen dat je de juiste dingen doet.
Vind je het interessant om meer tips & tricks te krijgen over het omgaan met een lastige collega? Dan is misschien ons gratis webinar Lastige collega’s bestaan niet.