Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Zo ga je om met een lastige collega

Met de één werk je vlekkeloos samen, maar met een ander verloopt het moeizaam of zelfs frustrerend. Hoe ga je om met zo’n collega? Spreek je uit, dat zal jullie samenwerking alleen maar ten goede komen! Lees hier hoe je in 3 stappen het gesprek aangaat.

Niet to the point komen, veel ruimte innemen, wollig zijn, in de weerstand zitten, afspraken niet nakomen, geen initiatief nemen, geen vragen stellen… Dit soort ergernissen komen vaak voor. Wat het gedrag ook is, jij hebt er last van. Ons advies: blijf je niet ergeren, maar doe er iets aan. Ga het gesprek aan op een tactvolle en duidelijke manier.

Stap 1. Bereid je gesprek voor

Het is niet altijd makkelijk om iemands gedrag of de samenwerking aan te kaarten. Schrijf op welk gedrag je observeert en wat het effect op jou is. Je kan ook opschrijven hoe je het graag anders zou zien.

Stap 2. Bespreek het gedrag of jullie samenwerking

  • Draai er niet omheen
    Benoem dat je het over jullie samenwerking wilt hebben. Onthul aan de ander dat je ergens tegenaan loopt, deel ook eventueel dat je het lastig vindt om dit bespreekbaar te maken.
  • Vertel daarna waar je tegenaan loopt
    Hoe concreter je het gedrag van de ander beschrijft, hoe beter. Benoem ook dat dit je vaker opgevallen is in gesprekken en gebruik een voorbeeld: ‘’Gisteren tijdens onze meeting viel het me op dat je heel veel details deelde.’’
  • Deel dan wat je ervan vindt of wat het effect op jou is
    Ik merk dat ik het daardoor lastig vind om de kernboodschap eruit te halen.’’
  • Laat de voorgaande boodschap even landen bij de ander
    Het helpt als je dan zegt hoe je het anders wil zien: ‘’Ik zou het op prijs stellen als je de volgende keer kort en bondig je boodschap overbrengt.’’

Stap 3. Geef ruimte aan de ander

Onderzoek of je collega het gedrag herkent, of wat maakt dat hij of zij dat doet. Stel vragen en sta open voor de antwoorden. Misschien doet deze persoon het helemaal niet bewust. Of voelt zich niet gehoord, of vindt het juist spannend om input te leveren. Vraag hoe diegene de situatie ziet en wat hij of zij nodig heeft: misschien kun jij ergens in faciliteren.

Een positieve uitkomst

Tot slot: val in het gesprek niet steeds terug op het ‘negatieve gedrag’, maar heb het juist over de oplossing en jullie samenwerking richting de toekomst. Aan het einde van het gesprek kom je tot een gezamenlijke oplossing of afspraak waar jullie je beiden in kunnen vinden. Zo is de lucht weer geklaard!