Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Wat is effectief communiceren en hoe leer je dat?

Effectief communiceren, invloedrijk communiceren: het zijn termen die je misschien meer dan eens bent tegengekomen als professional. Maar wat betekenen ze nu precies? En misschien nog wel belangrijker: hoe kun je dat leren en hoe kun je die vaardigheden op de juiste manier inzetten in je werk? Mandy Tilleman, één van onze trainers en expert op het gebied van communicatie en assertiviteit, vertelt er meer over.

Effectief communiceren en beïnvloeden

“In mijn optiek is de betekenis van effectief communiceren en invloedrijk communiceren nagenoeg hetzelfde”, begint Mandy. “Op het moment dat je effectief communiceert, ben je je bewust van wat er in die specifieke situatie speelt en wat er nodig is, van wat je wil, wie jij bent en wie de ander is en wat diegene wil.

Daardoor kun je communiceren op een manier die passend en helpend is in die situatie. Wanneer je dit doet, word je eigenlijk per definitie invloedrijk.” Oftewel: communiceren op een manier dat het gewenste effect heeft voor jou en de ander.

Maar het uitoefenen van die invloed, waarbij je een gesprek bijvoorbeeld op een bevredigende manier kunt sturen, is niet altijd zo gemakkelijk. Veel professionals lopen in hun werk tegen communicatieve uitdagingen aan. Denk aan het niet goed kunnen overbrengen van hun idee, collega’s niet mee kunnen krijgen in hun voorstel, moeite hebben met grenzen aangeven of juist te direct en doelgericht zijn waardoor relaties onder druk komen te staan. Het trainen van je communicatieve vaardigheden kan je helpen om effectiever te worden.

Werken aan je communicatieve vaardigheden: wat levert het je op?

Ga je aan de slag om beter te worden op communicatief vlak, dan zal je merken dat je verbaal sterker wordt. “Tijdens een training ga je heel praktisch je vaardigheden binnen de verschillende invloedstijlen oefenen”, vertelt Mandy verder. “We gebruiken het Invloedmodel® als uitgangspunt. Dit is het theoretische fundament dat we uitleggen, zodat je snapt wat je leert en wat je gaat doen – en waarom. Van daaruit ga je concreet oefenen met uitdagingen als ‘hoe kan ik duidelijk aangeven bij de ander wat ik wil?’

Maar ook scenario’s zoals het overbrengen van een voorstel of het meekrijgen van anderen. Je leert op een praktische manier woorden en taal te geven aan communicatie en jezelf duidelijk uit te drukken.”

Daarnaast is leren effectief te communiceren waardevol omdat je gedrag gaat herkennen. “Je wordt je bewuster van wat jij wil in een gesprek, en wat de ander wil. Je kunt bijvoorbeeld allebei met een compleet ander doel in een meeting zitten en veel eerder herkennen wat er gebeurt tussen jou en de ander.

Je traint jezelf op bewustwording, en dat helpt je om effectiever te zijn en met de ander op één lijn te komen. En vergeet niet: alles wat je in de training leert aan communicatieve vaardigheden als professional, kun je natuurlijk ook in je privéleven gebruiken!” vult Mandy aan.

Het startpunt van effectief communiceren

Het moge duidelijk zijn dat duidelijk communiceren je verder brengt. Maar hoe weet je nu wanneer je effectief aan het communiceren bent? “Het belangrijkste bij goede communicatie is dat je weet wat je wil, maar ook wat de ander wil. In een gesprek is er een zender en een ontvanger.

Hoe meer je op dezelfde frequentie zit met de ander, hoe effectiever je bent. Dus voordat je aan de slag gaat praktische vaardigheden zoals onder woorden brengen wat je bedoelt, is het van belang om duidelijk te hebben wat de status is van de relatie met de ander en wat jullie doelen zijn.”

Mandy legt uit wat ze daar precies mee bedoelt: “Stel, je wil mensen meekrijgen tijdens een meeting. Vraag jezelf dan af hoe zich dat uit volgens jou; wat is jouw definitie van iemand meekrijgen in je idee of voorstel? Wellicht is je antwoord dat je vindt dat mensen energie moeten hebben. Ook hierop vraag ik dan door: hoe bedoel je dat precies? Om op het uiteindelijke antwoord te komen: je wil graag dat mensen enthousiast worden van jouw idee. Zodra je dit doel helder hebt, kun je van daaruit kijken welke communicatiestijlen en – vaardigheden erbij passen om die meeting daar op te sturen.”

Een doel kan ook zijn om de ander te begrijpen, of om weerstand bij je collega’s weg te nemen. Het doel bepaalt dus welke stijl het meest passend is voor je communicatie, om zo effectief mogelijk te zijn. Het is erg raadzaam om in hetzelfde gesprek te schakelen tussen stijlen om uiteindelijk jullie doelen te bereiken. Je bewust worden van wat er gebeurt tussen zender en ontvanger is daarom essentieel, zodat je je communicatiestijl er op kunt aanpassen als dat nodig is.

Leren effectief te communiceren

Of je nu leidinggevende bent of niet, door effectief en invloedrijk te communiceren versterk je je positie en bevorder je de samenwerking met je collega’s. Je bent zelfbewuster, herkent gedrag en je kunt je beter uitspreken. Het resultaat? Je kunt je communicatie flexibel afstemmen op de situatie en bereikt meer.

In onze communicatie trainingen ga je écht aan de slag met effectief communiceren. Onder begeleiding van onze ervaren trainers en aan de hand van het Invloedmodel® krijg je concrete handvatten en inzichten waar je direct stappen mee zet.