Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Waarom luisteren ze niet naar me?! 3 oorzaken

Zo frustrerend. Je plan is waterdicht, je hebt alles goed geregeld. Nu wil je het graag voor elkaar krijgen. Maar iedere keer als je erover begint lijkt het alsof je tegen een muur praat. Je collega luistert gewoon niet naar je. Dus je probeert het nog een keer over te brengen. Maar het komt niet aan en er wordt niks mee gedaan. Hoe kan dit?

#1 Jij blijft pushen, dus dan doet die ander dat ook

Mensen zullen altijd reageren op hoe jij communiceert. Een natuurlijke reactie van veel ‘zenden’ is simpelweg ‘terugzenden’. Denk maar eens na. Als je in een discussie veel argumenten naar je hoofd geslingerd krijgt, sta jij zelf ook al snel in de argumenteer-modus, toch? Nou, dat gebeurt bij anderen dus ook.

TIP:
Iets minder zenden.

Met de training Invloedrijk Communiceren leer je hoe je veel sneller jouw doel bereikt in een gesprek.

#2 Je moet eerst luisteren, voor je zelf gehoord wordt

Een wijsheid die zo op een tegeltje kan. Maar het is de waarheid. Mensen die zich niet gehoord voelen, zijn zelf vaak ook niet goed naar de ander aan het luisteren. Zo kom je in een gesprek waarin beide partijen ontevreden zijn. Je kan zeggen: die ander moet beginnen. Maar neem zelf de touwtjes eens in handen en geef het goede voorbeeld.

TIP:
Stel vragen en wees nieuwsgierig naar het antwoord.

#3 Je argumenten zijn vooral belangrijk voor jezelf

Jouw idee is het beste en jij hebt daar goede redenen voor. Toch wil dat niet zeggen dat jouw gesprekspartner die argumenten ook belangrijk vindt. Bedenk je in een inhoudelijke discussie dus vooral hoe relevant jouw plan is voor je gesprekspartner. Waar liggen de belangen van de ander? Waar maakt hij of zij zich het meest zorgen over?

TIP:

Gebruik argumenten die relevant zijn voor de ander.