Storytelling: wat is het?
“Bij storytelling dienen je verhalen, die eventueel persoonlijk zijn, als een metafoor voor datgene wat je wil vertellen. De kracht van zo’n verhaal zit hem in de emotie of herkenning die je oproept bij je toehoorder, waarmee je boodschap niet alleen begrepen, maar ook gevoeld wordt”, vertelt David.
Storytelling an sich is dan ook niets nieuws; het bestaat al zolang wij bestaan. “Maar binnen een zakelijke context kent het een snelle opmars, omdat we ons steeds meer bewust worden van het gegeven dat als je mensen tot actie wil aanzetten, je ze ook op emotioneel niveau moet raken. Waar vroeger een presentatie louter bestond uit feiten en cijfers, wordt storytelling daarom tegenwoordig steeds vaker ingezet. Het maakt je presentatie meteen een stuk effectiever.”
Hoe zet je storytelling in voor je presentatie?
“In onze trainingen over storytelling focussen we op drie elementen: allereerst op de inhoud, dus dat wat je zegt. Ten tweede op je voordracht, ofwel hoe je je verhaal brengt, en tot slot op je mindset. Het is namelijk minstens zo belangrijk om aandacht te geven aan wat er met je gebeurt als je in de aandacht komt te staan en alle ogen op jou gericht zijn. Ieder heeft zo z’n eigen coping mechanisme of patronen. Het gaat erom dat je je daar bewust van bent en leert om bijvoorbeeld op een andere manier met zenuwen om te gaan.”
Storytelling raakt al deze drie elementen. Beginnen met een verhaal kan helpen om “in” je presentatie te komen en zenuwen te verminderen. Tevens vertel je een verhaal anders dan droge feiten; geanimeerder en met meer variatie in intonatie. En storytelling beginselen kun je ook toepassen op de inhoud van je presentatie. “Door je presentatie op te bouwen als een verhaal, met een duidelijke verhaallijn en spanningsboog. Naast spanning creëer je zo een makkelijk te volgen structuur”, zegt David.
Voor een optimaal effect is het belangrijk dat je je goed inleeft in je publiek: waar worden ze blij of boos van, hoe kijken ze naar jou en je boodschap, waar kunnen ze zich mee identificeren? Als je dat weet, kun je voorbeelden, anekdotes en metaforen gebruiken die aansluiten bij hun belevingswereld. Een niet-persoonlijk verhaal kan overigens ook prima werken. “Als je iets wil illustreren dan hoeft dat niet per definitie met behulp van een persoonlijke ervaring. Maar als je emotie wil oproepen werkt dat vaak wel het beste, omdat je daar zelf wat bij voelt. En dat zet de zogenaamde spiegelneuronen van je publiek aan: zij gaan voelen wat jij voelt.”
Storytelling tips van de expert
Staat je volgende presentatie al op de agenda? David geeft een paar tips om je voor te bereiden op een krachtige presentatie.
- Voel je spanning of ben je erg zenuwachtig, ga daar niet de strijd mee aan, maar laat het er zijn. Je kunt zenuwen niet bevechten; hoe meer je je eigen staat van zijn accepteert, hoe sneller die ten positieve verandert (door bijvoorbeeld rustiger te worden).
- Zorg voor een beetje drama en entertainment in je verhaal. Oefen met je intonatie door een kinderboek of gedicht hardop voor te lezen en er een beetje een show van te maken. Wees niet bang om te overdrijven, zo raak je bekend met je eigen reikwijdte en mogelijkheden.
- Als het moment van je presentatie daar is: ga met beide benen op de grond staan, breng je adem van je borst naar je buik en adem eerst uit (in plaats van in) voordat je je eerste zin uitspreekt. Dit zorgt ervoor dat je je meer geaard voelt.
De impact van storytelling als methode
Wat levert het nu precies op als je storytelling inzet als methode voor je presentatie? Voor David is het duidelijk: “Niks is krachtiger dan voor een groep staan als je hen wil meekrijgen in jouw verhaal en visie. Storytelling stelt je in staat ze op een emotioneel niveau te raken en alles uit dat moment te halen. Deze technieken maken presenteren leuker en effectiever.”
Wil jij beter leren presenteren door het toepassen van storytelling? En wil je werken aan je vaardigheden, technieken en het vinden van de juiste verhalen en woorden? In samenwerking met Speak to Inspire geven we de training ‘Inspirerend Presenteren en Storytelling’. De training wordt gegeven door ervaringsexperts met verschillende achtergronden, zoals dagvoorzitter of speechwriter.
De training is zorgvuldig opgebouwd. Veel aandacht gaat naar het creëren van een veilige omgeving, die uitnodigt om te experimenteren en de eigen mogelijkheden te verkennen. Ook ‘learning by doing’ is een belangrijk uitgangspunt: korte theorie wordt afgewisseld met oefeningen en doen. In veel van de opdrachten gebruik je je eigen praktijkvoorbeelden als oefenmateriaal.
“Je werkt feitelijk aan je persoonlijke ontwikkeling. Deelnemers zeggen vaak aan het eind van de training dat ze niet van zichzelf verwacht hadden dat ze zo ver zijn gekomen: ontspannen voor een groep staan en een goed verhaal vertellen”, besluit David.