Over elk onderwerp hebben ze een mening en ze geven vaak ongevraagd advies. Het lijkt alsof ze ‘altijd maar kritiek leveren’. Daardoor kan jij het gevoel krijgen dat jouw inbreng niks waard is. Maar bedenk je wel dat deze persoon graag gezien wil worden voor zijn kennis en expertise. Vaak wil deze persoon je met de beste intenties helpen.
#1 Ga de strijd niet aan
Hoe vervelend het ook kan zijn, realiseer je dat deze opmerking negen van de tien keer met goede bedoelingen bij je wordt neergelegd. Ga er niet tegenin, maar zorg dat deze persoon zich gehoord voelt. Bedank je collega voor de inbreng en voeg op een tactvolle manier jouw ideeën er aan toe. Of zeg dat je er even over gaat nadenken.
#2 Advies nodig? Stel een concrete vraag!
Over de betweter wordt vaak verzucht dat hij of zij ‘het altijd beter weet’. Los van hoe goed onderbouwd je eigen argumentatie is, deze collega weet altijd allemaal andere feiten en vraagstukken aan te dragen. Vraag je collega dus alleen op het moment dat je input nodig hebt. Stel hele gerichte vragen als ‘heb je een suggestie over artikel 2, alinea 3?’
#3 Geef meer verantwoordelijkheid
Dan zijn er nog de betweters die in vergaderingen vanaf de zijlijn een heleboel commentaar leveren. Betrek deze collega dan eens bij het gesprek, of zelfs het project, en geef hem of haar meer verantwoordelijkheid. Dat kan klinken als: ‘zo te horen heb je een duidelijke visie voor dit project, zou je zelf de leiding willen pakken?’
Wat als de betweter echt over jouw grenzen heengaat?
Als jouw grens wordt overschreden, zal je wat langer met elkaar in gesprek moeten gaan. Geef de persoon feedback door het gedrag van diegene te omschrijven en te uiten wat dat met je doet. Bijvoorbeeld: ‘je heb vaak op-of aanmerkingen op mijn ideeën, ik krijg daardoor het gevoel dat je continu kritiek op mij hebt. Kan je dat begrijpen?’ Meld je aan voor de masterclass lastige collega’s bestaan niet.