Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Hoe motiveer je medewerkers?

Een medewerker of collega die niet gemotiveerd is, kan een behoorlijke impact hebben op de rest van het team. Je wilt er als leidinggevende of collega dan ook alles aan doen om je collega’s te inspireren en enthousiast te maken over jullie gezamenlijke doel. Maar hoe pak je dat aan? En wat moet je vooral niet doen als je je team of collega wil stimuleren? Lees in deze blog meer over de do’s en don’ts!

medewerkers motiveren

Signalen van een ongemotiveerde medewerker

Voordat je aan de slag gaat om je team te stimuleren, is het belangrijk om te weten of een medewerker niet gemotiveerd is. En hoe weet je dat er niet iets anders aan de hand is? Jan Galema, een van onze trainers en expert op het gebied van team & organisatieontwikkeling, vertelt dat de signalen per persoon verschillen. Voor de een betekent het dat hij of zij heel stil en minder aanwezig is, voor de ander betekent het dat hij of zij juist in de weerstand komt.

Daarbij is motivatie gekoppeld aan iets dat belangrijk is voor die medewerker, zoals aan het werken met een bepaalde persoon of aan bepaalde taken. Om erachter te komen wat er precies aan de hand is, kun je het beste in gesprek gaan met de medewerker.

Vraag hoe het met die persoon is of geef aan dat je gedrag opmerkt dat duidelijk anders is dan voorheen. De tip hierbij is om diegene aan te spreken op het gedrag en niet op de persoon zelf. Vraag bijvoorbeeld ‘Ik heb je nog geen grap horen maken en normaal doe je dat wel, heb je wel plezier in wat je doet?’

Oorzaken van ongemotiveerde medewerkers

De onderliggende reden van ongemotiveerde en ongeïnspireerde medewerkers is vaak gelinkt aan hun eigen belangen. Een voorwaarde voor gemotiveerd zijn is datgene wat iemand belangrijk vindt, ook terugkomt in zijn of haar werkzaamheden. Weet je eenmaal wat iemands belangen, dromen, wensen of behoeften zijn, dan kun je diegene daarmee inspireren.

Vindt iemand een financiële bonus belangrijk? Dan zal diegene harder lopen wanneer er een bonus is. Belangen zijn altijd gekoppeld aan behoeftes, dus het is waardevol om te weten waar iemand behoefte aan heeft, zoals extra geld of meer vrije tijd. Houd dus de vraag ‘What’s in it for them?’ in gedachten bij de gesprekken die je voert.

Vaak lukt het nog wel om je medewerkers ervan te overtuigen waarom een idee of doel belangrijk is. Maar er is een verschil tussen mensen motiveren en mensen overtuigen. Waar het bij overtuigen over de inhoud gaat, draait het bij iemand motiveren om inspiratie. En die switch maken wordt vaak lastig gevonden.

Een goede start om je medewerkers te motiveren, is om ervoor te zorgen dat mensen zich verbonden voelen met elkaar. Dit kan door middel van het stellen van een gezamenlijk doel,

zoals op tijd klaar zijn met werken op vrijdagmiddag. Medewerkers zijn dan bereid om eraan bij te dragen; ze hebben er een belang bij. En wanneer anderen zin hebben om aan de slag te gaan, werkt dat inspirerend voor anderen die eerder misschien nog niet in beweging kwamen. Het is belangrijk dat je hierbij een duidelijk beeld schetst van waar jullie als team naartoe gaan om elkaar in beweging te zetten. Zo maak je de switch van inhoud naar inspiratie.

Om je medewerkers zo goed mogelijk te inspireren, wil je als leidinggevende daar een optimale sfeer voor creëren. Dat kun je doen door:

  • Anderen te behandelen zoals je zelf behandeld wil worden
    Vraag aan je medewerkers wat ze van jou nodig hebben en leer hun motiverende factoren kennen. De één wil erkenning, de ander sturing.
  • Bouw een vertrouwensband op
    Een goede relatie waarin iemand zich gehoord en gezien voelt, is van grote waarde.
  • Geef zelf het goede voorbeeld
    Je hoeft geen grote leider te zijn om mensen te inspireren. Laat zien hoe ze het juiste kunnen doen, zodat ze zien wat het oplevert.
  • Vier successen
    Geef een compliment, of denk aan een klein extraatje, borrel of uitje. Het belonen van medewerkers kan voor extra motivatie zorgen! Volgens onderzoek van Mirjam van Praag blijkt dat motiverend belonen loont. Wanneer je medewerkers waardeert en erkent, worden ze gemotiveerder en presteren ze beter. Dit creëert een positieve werksfeer en draagt bij aan het succes van jouw team.

Zorg dus voor momenten van erkenning en beloning. Het is een investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt.

Pas je communicatie aan

Wil je je focussen op de motivatie in je team? Ga dan eerst neutraal op onderzoek uit om te kijken wat er aan de grondslag ligt van het gedrag. Zorg dat je weet wat er speelt bij je medewerkers en wat zij op dat moment nodig hebben van jou en het team. Maak het helder wat jij – en het team – te bieden hebben. En vooral: wat motiveert iemand vanuit zichzelf? Sta stil bij ieders belangen op basis van intrinsieke of excentrieke motivatie.

Recent onderzoek laat zien dat intrinsieke motivatie erg belangrijk is voor werkprestaties en welzijn. Een meta-analyse van Van den Broeck et al. (2021) toont aan dat intrinsieke motivatie 45% van de variatie in werkgedrag en welzijn verklaart. Om deze motivatie te stimuleren, zijn gevoelens van competentie, autonomie en verbondenheid essentieel​ (Psychology Today)​​ (Frontiers)​

Zelf ervaren hoe motiveren en inspireren voor jou werkt in één van onze communicatie trainingen?