Niet assertief, maar agressief
‘Ontsteken in razernij’, ‘woedend’, ‘autoritair’, ‘driftig’, ‘schreeuwen’, ‘met deuren slaan’ en ‘door het lint gaan’. Zo omschrijven anderen zijn communicatie. Ja, hij was soms een hork, zegt hij zelf.
Dit soort communicatie valt duidelijk onder wat we noemen agressief gedrag. Dat betekent dat je jouw belangen of meningen doordrukt zonder daarbij de mening, gevoelens of grenzen van de ander te accepteren. Kenmerken zijn:
- Het overschrijdt altijd een grens bij een ander
- Het is vaak gericht op de persoon, in plaats van enkel op het gedrag van die persoon
Voor een succesvolle samenwerking is dit een no-go. Je wil juist assertief gedrag inzetten, waarbij je duidelijk en respectvol voor je grenzen opkomt (en de ander ook).
Grenzen aangeven: zo doe je dat
Als gerenommeerd trainingsbureau op het gebied van communicatie & gedrag verstaan we de kunst van het assertief zijn. In ons wetenschappelijke Zuidema-only Invloedmodel® valt grenzen aangeven onder de Invloedstijl Stellen. Hierbij geef je bijvoorbeeld aan wat je verwacht van de ander, of je stelt een grens. Ook laat je het iemand weten wanneer diegene wel of niet aan je verwachtingen voldoet. Onze tips:
- Geef de ander het signaal: het gaat om je gedrag, niet om jou als persoon
- Wees kort en bondig
- Emotie tonen is meestal niet nodig, als je het wel doet ben je minder duidelijk
Relatie gefaald, doel niet behaald
In het Invloedmodel® zijn zowel je doel behalen en het behouden van je relaties essentieel om lange termijn invloedrijk te blijven. Dennis Wiersma werd gewaardeerd om zijn daadkracht: ingrijpen bij weekendscholen, excellente scholen afschaffen, meer salaris voor basisschoolleraren. Met het doel behalen lijkt het dus wel goed te zitten. Maar helaas is hij door zijn opvliegende gedrag de relaties met anderen uit het oog verloren. En nu is hij al zijn invloed in Den Haag kwijtgeraakt.
Kortom, is je mening doordrukken en de boventoon voeren in gesprekken je insteek voor communicatie? Dan loop je net als Dennis Wiersma een risico. Je krijgt op korte termijn veel gedaan, maar verliest op lange termijn draagvlak bij collega’s, opdrachtgevers enzovoort. Om op lange termijn succesvol te zijn, moet je je relaties met anderen écht behouden!