Waarom voelen we soms weerstand?
Verandering in een organisatie is de voedingsbodem voor mensen om de hakken in het zand te zetten. Denk aan een reorganisatie, verandering van het takenpakket of een nieuwe collega of manager in het team.
De reden van weerstand kan onduidelijkheid zijn, zoals niet duidelijk weten wat je manager van jou verwacht, of weten hoe het team eruit gaat zien na een reorganisatie. Een andere reden kan zijn dat iemand zich niet gehoord of gezien voelt in het team of binnen de organisatie.
Of je nu weerstand bij jezelf voelt, bij een collega of in je hele team, met onze tips weet jij er beter mee om te gaan!
Weerstand bij je collega of team
Vanaf de buitenkant kan weerstand bij een collega of je team overkomen alsof ze ongemotiveerd zijn. Uitspraken als ‘Mensen willen niet’, ‘Ze willen niet met mij samenwerken’ of ‘Ze zijn niet enthousiast’, zijn dan herkenbare kreten.
Om erachter te komen of dit weerstand is of dat er iets anders aan de grondslag ligt, zal je op onderzoek uit moeten gaan. Begin dan ook door de tijd te nemen om te kijken wat er speelt bij de ander, voordat je een interpretatie aan het gedrag geeft. Ga in gesprek met elkaar en besteed aandacht aan wat er aan de hand is.
Zolang iemand in de weerstand zit, zal hij of zij jouw inhoudelijke boodschap niet horen. We hebben vaak de neiging om mensen direct te overtuigen en weer mee te krijgen in de ‘meewerkmodus’, maar het is belangrijk eerst aandacht te geven aan de emoties die er zijn.
De stap die daarna komt, is afhankelijk van de uitkomst van het gesprek met je collega of team. Is iemand het bijvoorbeeld niet eens met de werkaanpak? Dan kun je vragen wat er nodig is van jou als leidinggevende of van de organisatie. Een andere optie is om wat stelliger te zijn door bijvoorbeeld te benoemen dat je het snapt dat iemand het niet eens is, maar dat het voor nu de aanpak is ondanks de meningsverschillen.
Er hoeft dus niet altijd een oplossing te komen voor de weerstand. Het gaat erom dat je naar elkaar luistert, erkenning geeft en dan een richting kiest, welke dat ook is.
Weerstand bij jezelf
Een onderwerp uit de weg gaan, een persoon ontwijken of iets uitstellen komt bij ons allemaal wel eens voor wanneer we geen tijd of zin hebben. Hoe weet je nu of dit weerstand is?
Vaak merken we dit pas op wanneer dezelfde gedachte of hetzelfde gedrag in een specifieke situatie zich herhaalt. De eerste stap is dan ook dit te herkennen bij jezelf en je er bewust van te zijn. Hierbij kan het helpen om met mensen uit je omgeving te praten die een spiegel voor kunnen houden. Hoe zien zij dit en waar kan het volgens hen vandaan komen?
Zodra je beter kunt omschrijven wat hetgeen is dat jou in de weerstand brengt, kom je dichter bij de oplossing. Zijn het situaties of personen die jouw weerstand triggeren? Dan kun je dit kenbaar maken door met ze in gesprek te gaan daarover.
Het is belangrijk dat er woorden worden gegeven aan de onderstroom die bij jou borrelt in die situatie, zodat het tot rust kan komen. Het is ook belangrijk dit op tafel te leggen, zodat er een oplossing kan komen. En wees je ervan bewust dat je het niet altijd zelf hoeft op te lossen. Door bijvoorbeeld aan te geven ‘Ik heb er weinig zin in doordat [….]’, maak je het bespreekbaar met de ander.
Weerstand adresseren
Merk je weerstand bij een collega of in je team, dan kan je het als leidinggevende lastig vinden om dat te adresseren. Wil je echter een enthousiast team hebben, dan zal er niets veranderen wanneer er niet over gesproken wordt. Hetzelfde geldt voor weerstand bij jezelf: wanneer je er niets mee doet, zal je merken dat het ineffectief en energie rovend is om in die weerstand te blijven hangen.
De conclusie? Niet elke emotie vereist per se een oplossing, maar door het aandacht te geven maak je jezelf, je collega of je team gezien en gehoord.
In ons e-book Weerstand Overwinnen vind je nog meer tips om met weerstand op het werk om te gaan.