Stap 1: Maak je doel helder
Wat wil je precies voor elkaar krijgen en wanneer? Maak je doel SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Hoe concreter, hoe beter. En formuleer jouw doel positief, zonder ‘niet’.
Stap 2: Onderzoek personen en hun drijfveren
Er kunnen direct of indirect veel mensen met jouw plan te maken hebben. Welke personen hebben invloed op jouw plan? Wie zijn voor en wie zijn tegen? Onderzoek hun drijfveren en behoeftes.
Stap 3: Bepaal je strategie
Nu begint het plannen van het ‘schaakspel’. Welke stap zet je als eerste en welke daarna? Denk strategisch na en gebruik je kennis van je collega’s en de organisatie.
Stap 4: Actie!
Tot slot is het tijd om in actie te komen. Het helpt als je mensenkennis hebt en als je kan sparren met iemand die de organisatie goed kent. Bepaal ook wat jouw persoonlijke grenzen zijn, als je integer wil blijven.
Stap 5: Werk aan je communicatieskills
Jouw communicatie is cruciaal voor het slagen van je plan. Het gaat erom dat je in gesprekken aansluit bij de ander. Probeer je iemand te overtuigen, bedenk je dan welke argumenten voor hem of haar het meest relevant zijn. Dat kan heel anders zijn dan wat voor jouzelf belangrijk is.