Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Hoe ga je om met een negatieve collega?

Negativiteit op de werkvloer, je hebt het vast ervaren. Er hangt een negatieve sfeer in het team. Die collega waarbij het glas altijd half leeg is. Die klaagt over alles en roddelt over de baas of andere collega’s. Een dergelijke collega zorgt vaak voor een onprettige sfeer in het team en brengt negativiteit op de werkvloer.

Zou het niet een stuk makkelijker zijn als deze persoon gewoon leuk meedeed? Helaas kan je niet voor anderen bepalen hoe ze reageren, maar gelukkig heb je je eigen reactie wél in de hand. We geven je onze tips over hoe je het beste kunt omgaan met negatieve medewerkers.

 

Tip #1 Doe onderzoek

Ken je de uitspraak ‘achter ieder verwijt schuilt een verlangen?’ Hoe tegennatuurlijk het ook lijkt, probeer je collega eens wat aandacht te geven. Zit diegene weer eens te klagen over de acties van het management, onderzoek dan wat daar achter zit.

Ga niet mee in de negativiteit, maar luister vooral naar wat je collega te zeggen heeft. Stel open vragen of benoem wat je hoort en ziet bij diegene: ‘Je baalt echt van deze actie, klopt dat? Waar komt dat vandaan?’

Door in gesprek te gaan met je collega kun je erachter komen wat precies de trigger is waardoor hij of zij in de ‘klaagmodus’ schiet. Je kan daardoor niet alleen het gedrag beter begrijpen, maar door aandacht te geven kan je collega zich ook meer gehoord en gezien voelen. Op deze manier kan een gesprek zijn of haar houding doen verzachten.

Tip #2 Wees eerlijk

Het is mogelijk dat je collega of medewerker zich helemaal niet bewust is van zijn of haar negatieve gedrag. Benoem daarom wat het met je doet: ‘Wanneer het gaat over de nieuwe strategie, zeg jij dat je er niet in gelooft. Daardoor krijg ik er zelf ook minder zin in en daar baal ik wel van.’

Het is belangrijk dat je het bij jezelf houdt en dit niet laat klinken als kritiek, dan is het voor de ander makkelijker om te horen. Een uitspraak als ‘ik vind het echt irritant dat jij zo klaagt’ is een gouden recept voor een conflict op de werkvloer. Probeer je eigen emoties dan ook te matigen in je communicatie, ook al snappen we dat dat niet altijd even makkelijk is!

Tip #3: Probeer het niet op te lossen

Als iemand echt in een pessimistische bui is, zit hij of zij niet te wachten op een oplossing van een ander. Sterker nog, dit kan de negativiteit juist verder aanwakkeren. Dus voorkom dat jij allemaal ideeën gaat aandragen om de situatie te verbeteren.

Wat je wel kunt doen is de klager helpen om uit de klaagstand te komen, waarbij je hem of haar zelf laat nadenken en in actie laat komen: ‘Hoe denk jij dat we dit kunnen oplossen? Wat heb je nodig om dit verder aan te pakken?’

In sommige gevallen krijg je geen behulpzame reactie, wat ontmoedigend kan zijn voor jou en de rest van het team. Ook al is het lastig, maar soms kun je niet anders dan de situatie accepteren zoals die is.

Je kunt de collega laten weten dat je het beste met hem of haar voor hebt en zou willen dat de situatie anders is. Hiermee leg je de verantwoordelijkheid bij de ander. Geef het tijd om de ander hier over na te laten denken en geef hem of haar ook de kans om ander gedrag te laten zien.

Gedragsverandering dat vanuit de persoon zelf komt, is altijd beter dan iemand iets proberen op te leggen.

In contact komen met de negatieve collega

Kortom, ga het gesprek niet uit de weg maar probeer om in contact te komen met je negatieve collega. Hopelijk lukt het je dan om erachter te komen wat er bij hem of haar speelt. Vervolgens kan je diegene in actie krijgen door middel van vragen. En mocht dat niet direct de eerste keer lukken, stay positive! En probeer het op een later moment nog eens.

Op de werkvloer hebben we te maken met veel verschillende persoonlijkheden. Dit kan ervoor zorgen dat de samenwerking en de sfeer bemoedigend en positief is. Heb je toch te maken met een collega die bijvoorbeeld sarcastisch of bureaucratisch is? Of iemand die van alles een grapje maakt of juist overal ja op zegt? Lees dan ook eens onze blog over energie-slurpende collega’s en hoe je met ze omgaat of meld je aan voor onze virtuele masterclass Lastige collega’s bestaan niet.