Grenzen aangeven op het werk
Tijdens een vergadering gaat een collega met jouw idee aan de haal en doet alsof het zijn of haar eigen idee is. Of er zit iemand in je team die continu door jou heen praat wanneer jij aan het woord bent. Het zijn situaties die helaas vaker voorkomen dan we willen en waarin je maar al te graag er iets van wil zeggen. Tegelijkertijd wil je op goede voet blijven met je collega.
Des te belangrijker dat jij je grenzen weet te stellen op het werk en jezelf traint om zelfverzekerd te communiceren! In dit artikel geven we je de drie belangrijkste tips voor het duidelijk aangeven van je grenzen.
Misschien heb je al opgemerkt dat je in je privéleven minder moeite hebt om je grenzen aan te geven. De relatie met je familie, partner of kinderen is gebaseerd op (onvoorwaardelijke) liefde: je weet precies met wie je omgaat, wat je aan hen hebt en vice versa. Hierdoor zijn we over het algemeen minder angstig om onszelf uit te spreken.
Gaat het echter om situaties op het werk, dan is de angst of onzekerheid over de relatie een stuk groter. Zo kun je bang zijn over het effect op de werkrelatie als je nee zegt op dat verzoek van je leidinggevende. Of ben je onzeker over je beoordeling als je assertiever zou communiceren. In je werk kun je dus meer angst ervaren dat de relatie wordt beïnvloed (of zelfs ophoudt) als je voor jezelf opkomt.
Waarom is het zo lastig om grenzen aan te geven?
Is het echter wel logisch om te denken dat je werkrelatie verslechterd als je vaker nee zou zeggen en je je grenzen aangeeft? Wellicht herken je gedachten als ‘Ach, wie ben ik nou om iets te vragen van een ander?’ of ‘Als ik nee zeg op dit verzoek, denken anderen dat ik het niet aankan’. En het laatste dat je wil, is zwak overkomen op je collega’s! En dus zeg je maar weer ja op die extra taken van je leidinggevende of laat je je collega er met jouw idee vandoor gaan.
Herken je jezelf hierin? Dan is het belangrijk om te weten en te leren: het is niet zwak om je wensen aan te geven! Sterker nog; aangeven dat je iets niet kan, wil of weet, brengt je juist dichterbij jezelf en maakt je krachtiger.
Het belang van je grenzen aangeven
Zelfs als je nu denkt ‘Maar het zit niet in mijn natuur om nee te zeggen’, is het toch belangrijk dat je jezelf traint in assertief en zelfverzekerd te communiceren. Wanneer je dit niet doet, is de kans groot dat jouw emmer steeds voller wordt en binnenkort overloopt. Je raakt overwerkt, blijft je eigen grenzen opschuiven en de drempel wordt steeds hoger om aan te geven wat je wel wil.
Door geen grenzen aan te durven geven, raak je steeds verder verwijderd van wie je bent en van jouw eigen kracht en zelfwaarde.
Mandy Tilleman, één van onze trainers en expert op het gebied van communicatie en assertiviteit, deelt haar belangrijkste tips voor het stellen van grenzen:
Tip#1 Hoe eerder, hoe beter
Wacht niet tot je emmer overloopt, maar spreek je uit als de ander iets onacceptabels doet. Wanneer je gedachten hebt als ‘Ach, zo erg is het allemaal niet, waar maak ik me druk om’, is het goed om juist dan je grenzen aan te geven. Heb je er de eerste paar keren niets van gezegd? Dan kun je later alsnog duidelijk zijn naar diegene. Als je je niet uitspreekt, zal de ander zich niet bewust zijn van het feit dat jij je ergens aan stoort.
Tip#2 Maak het concreet en specifiek
Vaak denken we dat we duidelijk zijn, terwijl het door de ander helemaal niet zo wordt ervaren. Hoe meer woorden je gebruikt, hoe onduidelijker je boodschap. Houd het dus kort en vermijd algemene termen. Door specifiek te zijn, maak je het ook duidelijker.
Tip #3 Zeg wat je wél wil
Geef niet alleen aan waar je je aan stoort en wat je niet wil, maar vertel ook duidelijk wat je wel wil. Denk aan ‘Ik zou het fijn vinden als je mij eerst laat uitpraten voordat je jouw mening deelt’ of, ‘Als je onze afspraak een volgende keer annuleert, zou ik graag willen dat jij met een alternatieve datum komt’. Je woordkeuze en intonatie zijn hierbij belangrijk: kies ze zorgvuldig en sta stil bij hoe je jouw boodschap overbrengt.
Neem zelf de regie en bewaak jouw grenzen
Vaker nee zeggen, je grenzen aangeven en bewaken, en jezelf uit durven spreken: veel professionals worstelen met deze onderwerpen. Ze willen hun grenzen aangeven op een duidelijke en effectieve manier, zonder dat het de werkrelatie op een negatieve manier beïnvloedt. Door dit te trainen maak je je bewuster van wat je zelf doet in een situatie: waarom geef je je grenzen niet aan? Waarom vind je het spannend? Kortom: het is tijd om zelf de regie te pakken!
Wil je meer tips over het aangeven van je grenzen op de werkvloer? In ons e-book ‘Ik zeg toch nee!’ lees je meer over assertief communiceren.
En ben je klaar voor verdieping en wil je jezelf trainen op een praktisch een doelgerichte manier? Dan is onze training De kunst van nee zeggen de volgende stap voor jou.