De meeste mensen communiceren op de automatische piloot. Iedereen heeft zijn eigen gewoontes en communicatiestijl gecreëerd, vaak zonder dat je het zelf doorhebt. Zo is de één vooral gefocust op het behalen van zijn/haar doel en de ander meer op het behouden van een goede relatie met de persoon waarmee je in gesprek bent.
De verschillende communicatiestijlen hebben ook een verschillend effect op de situatie en de persoon met wie je in gesprek bent. Soms heeft de manier waarop je in gesprek gaat niet het effect dat je wilt hebben en werkt het juist averechts. Je blijft botsen tegen een muur van weerstand en discussie, ze haken af omdat je te langdradig bent of je hebt juist te veel aandacht voor de ander, waardoor je je doel uit het oog verliest.
Effectiever communiceren met de juiste communicatiestijl
Bij Bureau Zuidema werken we met het Invloedmodel®. Dit wetenschappelijke model bevat 4 communicatiestijlen, ook wel invloedstijlen genoemd. Iedere stijl heeft verschillende gedragingen; manieren van communicatiegedrag die, als je ze op de juiste manier en in de juiste situatie uitvoert, zorgen dat je effectiever bent. De stijlen en gedragingen zijn verdeeld over twee energieën: duwenergie en trekenergie.
Bij duwenergie neem je letterlijk zelf de ruimte in. Overreden en Stellen zijn de twee stijlen uit ons communicatiemodel die onder duwenergie vallen. Bij deze stijlen ben jij degene die druk zet en uitspreekt wat er bij jou speelt, wat je denkt of wilt.
Bij trekenergie geef je de ander de ruimte. Overbruggen en Inspireren zijn de twee invloedstijlen die onder trekenergie vallen. Bij deze stijlen gaat het niet om wat jij vindt of voelt, maar probeer je bij de ander te achterhalen hoe hij/zij erin staat en een gevoel van saamhorigheid te creëren.
De theorie van met Invloedmodel maakt inzichtelijk in welke situatie, welk communicatiegedrag het meest effectief is. Maar met alleen theorie ben je er nog niet. Communicatiegedrag zit er ingesleten en het is niet gemakkelijk om gewoontes af te leren. Door te blijven oefenen met effectiever communiceren maak je dit tot een nieuwe gewoonte.
Deze invloedstijlen uit het Invloedmodel® kun je inzetten:
Overreden
De invloedstijl Overreden zet je in om een voorstel te doen of richting geeft door te sturen op wat jij denkt dat verstandig is. Je geeft de ander de ruimte om zijn/haar mening of argumenten aan te dragen. Je voorstel of mening is bij deze stijl altijd onderbouwd met feiten of logica. Dit doe je met de gedragssoorten voorstellen doen en argumenteren.
Overbruggen
Met de stijl Overbruggen probeer je verbinding te maken met de ander. Je zet deze stijl in om informatie en kennis te verkrijgen vanuit het perspectief van de ander. Dat doe met de gedragssoorten betrekken, actief luisteren en onthullen.
Stellen
Stellen is een communicatiestijl die je inzet als je duidelijk wilt maken wat je van de ander verwacht of vindt. Je komt op voor jouw eigen eisen, grenzen en verwachtingen en laat geen ruimte voor discussie. Je doet dit zonder de ander te verstikken. Er zijn drie gedragssoorten die bij de invloedstijl Stellen horen: waarderen, normen stellen en faciliteren/sanctioneren.
Inspireren
Tot slot de invloedstijl Inspireren. Je gebruikt bij deze stijl jouw energie om anderen te motiveren om met je mee te doen. Met de gedragssoorten koppelen en visie delen probeer je de stip op de horizon te tonen en mensen samen te brengen om gezamenlijke doelen te bereiken.
Flexibel je communicatiestijlen inzetten
Als je de stijlen allemaal onder de knie hebt, is het van belang dat je ze flexibel kunt inzetten. In een situatie die vraagt om duwenergie is het niet effectief om trekenergie in te zetten. En in een situatie die vraagt om de communicatiestijl Stellen bereik je minder snel je doel als je gaat Overreden. Door veel te oefenen ervaar je zelf welke stijl je op welk moment het beste kunt inzetten en wat voor jou het beste werkt.
Wil je aan jouw communicatie werken rondom een specifiek thema of onderwerp? Bekijk ons volledige trainingsaanbod om te ontdekken welke communicatietraining het beste bij jou past of plan een vrijblijvend adviesgesprek.