Hoi Lodewijk, goed je te spreken! Hoe gaat het met je?
Goed wel! Ik ben nog een beetje aan het bijkomen van de Bureau Zuidema dagen. Dat is een bedrijfsfeest, maar dan drie dagen lang met al het personeel, freelancers, etc. Erg leuk om voor te bereiden en te doen. En omdat het zó leuk is, moet ik er ook altijd weer behoorlijk van bijkomen! De laatste zomerse dagen hielpen daar overigens heerlijk bij vorige week.
Tof, die dagen met het hele bedrijf. Doen jullie dat ieder jaar?
Zeker, het is al tientallen jaren een traditie. En is iedere keer weer een groot feest, met een gek thema, leuke outfits, en geinige activiteiten. Ik zit nog vol blauwe plekken van de paintbal. Ik weet niet of dit goede employer branding is, of dat we mensen nu afschrikken omdat het too much is, maar het is wel uniek aan Bureau Zuidema.
Laten we het hebben over je boekentip, ‘How to win Friends and Influence People’. Een echte klassieker.
Dat leek me nou mooi, om deze serie af te sluiten met hét boek over invloed waar het allemaal mee begon. Het cirkeltje rond maken. Het boek komt uit 1936 en heeft revisies gehad in ’64, ’81, 2010. Dit boek is dus al bijna negentig jaar relevant als het gaat over invloed. Zo veel andere schrijvers over invloed en gedrag zijn schatplichtig aan Carnegie. Robert Cialdini, Stephen Covey, Walt Hopkins, Robert Greene, ons eigen invloedmodel door Berlew en Harrisson. Je zult Carnegie in meerdere en mindere mate in al die werken terug zien komen.
1936, dat is inderdaad ouder dan de meeste van de werken die kijken naar persoonlijk, individueel gedrag, en hoe je effectiever kunt worden.
Klopt. Veel van die literatuur is geschreven na de Tweede Wereldoorlog, in de opmars van het revisionisme en de stromingen die daaruit voortkomen in minder hiërarchische organisaties. Als je er academisch naar kijkt, zie je dat Carnegie als een van de eerste concepten uit de sociale psychologie tastbaar maakt en in een boek verwerkt wat niet van een afstand een theorie of onderzoek beschrijft, maar de lezer aan het stuur zet. Echt zijn tijd vooruit!
Hoe kwam het boek eigenlijk op je pad?
Nou dat gebeurde toen ik in 2011 een post doctoraal Organisatie- en Talentontwikkeling volgde aan de Academy of Management in Groningen. Daar kwamen al dit soort boeken en auteurs voorbij, en toen zag ik wel dat hij binnen interpersoonlijke invloed echt een grondlegger is.
Wat heb je van het boek geleerd?
Het is heel tof dat hij direct met allerlei leertips komt binnenvallen. Je wordt daarmee geactiveerd om daadwerkelijk iets te gaan dóen met dit boek. Zo stimuleert ie je te experimenteren en te reflecteren, en opnieuw te proberen. Ook belangrijk is om je omgeving te betrekken bij je nieuwe gedrag en je leren. Als voorbeeld noemt hij dat je een dollar zou moeten betalen aan iemand als diegene je betrapt op het niet naleven van een principe. Dat gaat misschien wat ver, maar is wel precies hoe wij, anno 2024 bij Bureau Zuidema nog tegen leren aankijken. Ons motto is niet voor niets ‘Leren, Ervaren, Doen’.
Toch klinkt ‘Win Friends’ en ‘Influence People’ ook heel transactioneel. Alsof je altijd bezig bent met eigen (korte termijn) gewin dóór het beïnvloeden van anderen. Dat zou je bijna als manipuleren en trucs kunnen zien, iets waar Zuidema ver van weg blijft. Hoe zit dat?
Ja goed punt. Je leest in het boek inderdaad een mix van die onderdelen. Bijvoorbeeld bij zijn onderdeel ‘6 ways to make people like you’, noemt hij zowel ‘Smile a lot’, wat overduidelijk een trucje is, als ‘Become genuinly interested in other people’. Ja dat laatste is natuurlijk iets wat we bij Zuidema ook van de daken schreeuwen. Hetzelfde geldt voor zijn punt over ‘Make others feel important. Do it sincerely’. Dat is in de kern een goed punt, zeker dat sincerely. Dat kun je doen door de ander veel over zichzelf of over zijn/haar interesses te laten praten. Dat is alleen maar interessant en goed, vinden wij ook. Maar dan voegt hij ook toe dat je iemands naam vaak moet noemen, omdat het ‘het mooiste woord is in elke taal voor diegene’. Ja, dat is echt een trucje, daar blijven wij bij weg. Ik ben trouwens ook slecht in namen dus voor mij werkt ie sowieso niet!
Ja ik hoor wel echt ‘Bureau Zuidema taal’ en wat snelle, charmerende trucjes door elkaar.
Precies. Ik denk dat het een belangrijk onderscheid is dat hij nog wat meer zit op het behalen van ‘winst’ of snelheid voor het individu, terwijl wij bij Bureau Zuidema meer kijken naar het geheel. Als je weerstand bij een ander weg kunt nemen door de juiste vragen te stellen, kun jíj daardoor je doel makkelijker bereiken, maar die ánder ervaart minder of geen weerstand. Dat is iets waar die persoon ook baat bij heeft.
Hoe lukt het met dit zelf dagelijks toepassen? Toch de achilleshiel van vele zelfhulp- en managementboeken.
Nou, ik ben door mijn (werkende) leven heen natuurlijk veel in aanraking geweest met dit soort concepten en kennis. Door een gezonde portie schade en schande ben ik daardoor zelf inmiddels wel goed in duiden waar ik energie van krijg, en verlies, en hoe mijn invloed eruit ziet. Principe één van Carnegie is ‘Don’t criticize, condemn, and complain’. Ik kan soms wel kritisch zijn of oordelen hebben. Dan probeer ik dat te zien als een signaal dat er blijkbaar bij mij een grens is die opspeelt, en het energie gaat kosten. Dan probeer ik dat te gebruiken om een actie te bepalen. Want klagen of met klagende mensen zijn is niet leuk, het haalt de vaart en energie uit zaken. Dus op dat aspect ben ik wel ‘alert’ dat ik tijdig actie moet ondernemen.
Voor wie is het boek het meest geschikt?
Het is geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in gedrag en wat je daarin allemaal voor opties hebt. Het is ook leuk als je vaker dit soort boeken leest om eens te zien wat nou eigenlijk van een van de eerste auteurs afkomstig is. Onderdelen ervan zie je bijvoorbeeld ook terug in een heel recent boek als de Subtle Art of not giving a f*ck van Mark Manson. Let wel, het is dus een wat ouder boek. Daardoor zijn bepaalde onderdelen van het boek misschien van een andere waarde dan toen het werd geschreven, zoals die passage dat je veel moet lachen. Maar de stukken die gaan over oprechtheid en wat diepgang hebben zijn tijdloos en nog steeds interessant.
Leuk, dank Lodewijk voor je toelichting. Trouwens, hoe was je vakantie zelf?
Een vakantie met veel activiteiten., waaronder een leuke workation naar Valencia met collega Martijn van The Influence Company. Een lokale bekende van hem heeft daar een wijngaard met cava. Gaaf om de toewijding, het vakmanschap en liefde die het vraagt te zien . Maar het is ook echt ondernemen. Wat doe je met oude wijnranken die er al 80 jaar staan maar minder populaire druiven hebben? Hoe ga je om met markttrends, kwaliteit, historie? Iets waar ik als ondernemer wel aan kan relateren. Vanuit dat enthousiasme zijn we nu onze eigen Zuidema Cava gaan importeren En geven graag onze Inzicht in Invloed deelnemers een fles mee.
Cheers! En lees je nog iets dit najaar?
Ja, het heet ‘De Maniac’ van Benjamin Labatut. Het gaat over de absurd briljante, echt bestaande wiskundige John van Neumann. Het laat zien hoe dicht hyperintelligentie en krankzinnigheid bij elkaar liggen. Hij legde een basis voor de kwantummechanica op jonge leeftijd en wordt gezien als de grondlegger van computers. Hij loste in een paar minuten eeuwenoude wiskundige problemen op en bedacht de speltheorie. Zijn impact reikte tot de natuurkunde, biologie, economie en zelfs klimaatwetenschap. Het bouwen van de kernbom vond hij fascinerend en hij ontwikkelde zijn computers vooral om berekeningen uit te voeren voor een waterstofbom. Het boek laat zien dat wetenschap en menselijkheid op gespannen voet met elkaar staan.
Klinkt indrukwekkend. Dank Lodewijk voor de boekentip(s)!