Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

3 tips voor het creëren van draagvlak

Hé teamplayer! Draagvlak creëren is heel belangrijk als je dingen gedaan wil krijgen. Maar soms is het behoorlijk lastig. Hoe krijg je je collega’s achter jouw briljante ideeën? Lees onze tips om draagvlak te vergroten op de werkvloer.

Wanneer is er draagvlak nodig?

Als er een verandering, plan of besluit met gevolgen voor medewerkers op komst is. Denk aan een organisatiewijziging, nieuw beleid of een nieuw systeem. Mensen hebben vaak moeite met verandering. Zonder voldoende draagvlak ontstaat weerstand. Je creëert draagvlak als je ze op tijd betrekt en inspraak geeft.

Hoe creëer je draagvlak?

#1 Ga op zoek naar bondgenoten
Ga na wie binnen jouw team of organisatie het meest enthousiast kunnen zijn over je idee. Betrek ze al in een vroeg stadium: gooi een balletje op en vraag naar hun mening. Als zij enthousiast zijn en je idee steunen, werkt dat ook aanstekelijk voor anderen.

#2 Wees duidelijk en overtuigend over je idee
Zorg ervoor dat je duidelijk kan vertellen wat je idee is. Te veel details over de onderbouwing zijn in de beginfase niet handig. Houd het bij de 2 belangrijkste argumenten als je je idee voorlegt. Zo blijft de focus van dit gesprek op jouw idee en verzanden jullie niet in een gesprek over de argumenten.

#3 Sta open voor feedback en luister naar de ander
Draagvlak creëren zonder te luisteren naar wat de anderen zeggen? Dat gaat niet lukken. Neem dus de tijd om naar de ideeën en feedback van je collega’s te luisteren. Wees open-minded en vraag door. Sta ook open voor aanpassingen. Jouw initiële idee moet dus nog niet helemaal dichtgetimmerd zijn. Zo vergroot je niet alleen de kans op draagvlak, maar wordt het uiteindelijke resultaat ook beter.

Kortom, het vraagt wat inzet en tijd, maar is essentieel voor een succesvolle samenwerking. Ga na wie jouw bondgenoten zijn, wees duidelijk over je idee maar zorg dat je nog open staat voor feedback. Let’s go!