Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

3 tips om een conflict met een collega op te lossen

Het gebeurt niet vaak, maar soms kunnen twee mensen op de werkvloer verschrikkelijk botsen. Misschien passen jullie persoonlijkheden niet bij elkaar of zijn er al meerdere kleine conflicten aan vooraf gegaan. Uiteindelijk bevind je je in een conflictsituatie waarin de emoties zo hoog zijn opgelopen, dat ook de samenwerking volledig is vastgelopen.

Hoe los je een geëscaleerd conflict op?

In dit soort conflictsituaties, waar het persoonlijk wordt, spelen er meestal verschillende realiteiten. Jij leeft in jouw waarheid, maar de ander in de zijne of hare. Omdat de ander niet wil (of kan) toegeven, overheerst al snel de drang om je eigen gelijk te halen. Zo kan een meningsverschil tot lastige en frustrerende gesprekken leiden.

Het enige wat jullie beide willen is dat de ander écht even naar je luistert.
Tussen jullie persoonlijke waarheden ligt die felbegeerde ‘common ground’ en de oplossing voor het conflict. Jullie zullen beiden iets moeten toegeven om daar te komen.

1. Neem afstand van de situatie

Pak je invloed in de situatie door (letterlijk) even afstand te nemen van het gesprek en de emoties die (onder de oppervlakte) spelen. Het oplossen van het conflict begint wanneer één van jullie beide kan zeggen “Ho, stop, hier gaat iets helemaal mis”. De situatie zal namelijk alleen maar verder escaleren als je voor de 6e keer hetzelfde argument moet herhalen of als de stoom uit je oren komt.

Er is maar één manier om het conflict invloedrijk op te lossen: door eerst ‘stop’ te zeggen.
De meest simpele manier van afstand nemen is door de inhoud tijdelijk los te laten en over het proces van jullie samenwerking of gesprek te praten.

Door de emoties die vaak bij dit soort situaties naar boven komen, kan dat soms lastig zijn. Benoem dan wat er bij je speelt “ik word echt super geïrriteerd, kunnen we dit gesprek morgen hervatten?”.

2. Geef de ander spreektijd

Als je precies je vinger kunt leggen op waar het mis gaat en dit aan de ander kunt teruggeven, heb je de grootste stap al gemaakt. “Ik luister al voor de 6e keer naar hetzelfde argument, en alles wat ik wil is nog een keer mijn mening uitleggen. Dit gaat zo niet”. Op deze manier deëscaleer je de situatie en creëer je de broodnodige ruimte in het gesprek.

De ander willen begrijpen, is niet hetzelfde als diegene gelijk geven.
Dat is het moment dat je kunt besluiten om zelf het voortouw te nemen om het conflict op te lossen. Dit doe je door de ander ook spreektijd te geven. Veel mensen vinden dit lastig. Van onze deelnemers horen we vaak terug dat het voelt als ’toegeven’ als je de ander meer ruimte geeft voor zijn of haar kant van het verhaal. Maar de ander het gevoel geven dat je hen écht gehoord en begrepen hebt, is niet hetzelfde als hun gelijk te bevestigen. Je haalt alleen de doorn uit het conflict.

3. Win het vertrouwen terug

Juist door iemand de ruimte te geven om zijn of haar verhaal te doen, krijg je langzaam de controle over de situatie terug. Het ‘duwen’ wanneer je vooral je eigen gelijk over de bühne wilt krijgen roept namelijk alleen maar geduw van de andere kant op. Waardoor uiteindelijk niemand bij die ‘common ground’ terecht komt.

Door zelf heel bewust te blijven van je eigen reactie in het gesprek en door de communicatie helemaal open te gooien geef je geen gelijk weg: dan pak jij juist je invloed.