Ahold Delhaize bedient wereldwijd elke week 63 miljoen shoppers in de VS, Europa en Indonesië. Elk merk dat onder Ahold Delhaize valt, deelt een passie voor het leveren van goed eten, waarde en innovatie. Daarnaast willen ze voor iedereen een inclusieve werkplek creëren met professionele kansen voor iedereen.
Ahold Delhaize heeft ontzettend veel (externe) partners met wie ze optimaal willen samenwerken om uiteindelijk de meest waardevolle, innovatieve producten aan hun klanten aan te kunnen bieden. De klant staat altijd centraal en ze willen nog beter de behoeftes van de klant begrijpen en hierop inspelen.
Uitdaging van Ahold Delhaize
Ahold Delhaize wilde hun medewerkers verder ontwikkelen om effectiever samen te werken met externe partners en zo meer waarde te bieden aan hun klanten. Iedere afdeling heeft daarbij unieke uitdagingen, zoals marketing die zich richt op het overbrengen van boodschappen binnen de juiste kaders, en de afdeling Not For Resale Sourcing (NFR) die een balans zoekt tussen het onderhouden van partnerrelaties en het onderhandelen van de beste voorwaarden. Het bedrijf erkende dat de sleutel tot succes lag in het verbeteren van de invloed en impact die medewerkers hebben in hun gesprekken.
Onze oplossing
The Influence Company, onderdeel van Bureau Zuidema, ontwierp het op maat gemaakte 3-daagse “Influential Business Partnering Program” (IBPP) voor Ahold Delhaize. Dit Engelstalige programma is speciaal ontwikkeld om medewerkers te helpen hun invloed te vergroten en flexibeler te communiceren, zodat ze hun doelen bereiken zonder de relatie uit het oog te verliezen.
Het programma focust op zelfinzicht en effectieve communicatie, waarbij deelnemers leren hoe ze verschillende communicatiestijlen kunnen inzetten afhankelijk van de situatie. Sinds 2018 hebben 191 medewerkers van Ahold Delhaize deelgenomen aan het programma, dat soms ook voor specifieke teams wordt opgezet.
Resultaten van het programma
Het programma versterkt het zelfinzicht van de deelnemers, verbetert hun vermogen om persoonlijke doelen te bereiken en bevordert duurzame relaties met externe partners. Hierdoor zijn medewerkers beter in staat om effectief samen te werken en creatieve oplossingen te bieden.
Medewerkers lopen de training uit met:
- Hulpmiddelen en tools waarmee ze hun nieuwe skills ook op werk kunnen toepassen.
- Verhoogde gedragsflexibiliteit; het vermogen om de beste invloedstijl voor een bepaalde situatie in te zetten.
- Het vermogen om invloedgedrag te coderen; een “gemeenschappelijke taal” waarmee ze de manier van communiceren van mensen kunnen pinpointen.
- Het vermogen om dingen sneller gedaan te krijgen, ongeacht hun positie of niveau van expertise. Invloed zonder hiërarchie.
- Het vermogen om beter met de business samen te werken om hun behoeften te begrijpen en zo creatieve oplossingen te bieden.
De impact van het programma en de trainer werd duidelijk in de reviews van de deelnemers:
“The trainer was amazing, reads people very well and quickly. He was able to make sure the content was engaging and impactful while still keeping things fun and entertaining. He is also great at role playing and pushing back with the right amount of constructive criticism.”
“Great content and structure of the training. Really focused on practical rather than sitting and looking at slides and theories.”
Adviesgesprek plannen