In verband met het Coronavirus zijn onze klassikale trainingen op locatie verschoven.

Klik hier voor meer informatie.

“De communicatie-APK voor teams”

Rob Zuiderhoek, Managing Director Nederland, en Carola Spruit, HR Director van global digital agency Valtech, hebben onlangs met hun managementteam de CommScan® gedaan. Het leek hen interessant om te onderzoeken wat de CommScan® voor hun organisatie zou kunnen betekenen. “Ik was nieuwsgierig naar een nieuwe manier die het communicatieproces en de samenwerking  inzichtelijk maakt in het team. Dingen die je misschien wel ziet, denkt of voelt maar waar je je vinger niet op kunt leggen’’, aldus Rob. 

Teamcommunicatie in beeld

De CommScan® biedt een mooi startpunt voor teams. “Zeker voor teams die het gevoel hebben dat ze vastlopen of niet lekker lopen als team”, vindt Rob. Het legt obstakels in de communicatie bloot. Dat zit volgens Rob echt in de objectiviteit en de meetbaarheid van communicatie. “Je zet mensen in een ruimte die met elkaar praten, filmt hen, codeert het communicatiegedrag en geeft hier terugkoppeling op. Je ziet welke communicatiestijlen er worden ingezet, het aantal minuten dat mensen aan het woord zijn, hoeveel ruimte iemand inneemt of geeft en méér. Je wordt enorm bewust van je communicatiegedrag en creëert daarmee de kans om het in de toekomst anders te doen. Zo biedt het de gelegenheid om elkaar aan te spreken op eerder gemeten objectief gedrag, waardoor de feedbackcultuur gestimuleerd wordt.”

Geen discussie

Wat de CommScan® volgens Rob effectief maakt is dat je, doordat het overleg gefilmd wordt, kan refereren naar het effectieve of ineffectieve communicatiegedrag op specifieke fragmenten. “Het is wat het is, je kan niet echt in discussie, je ziet dat het gebeurt.”  “Doordat je het niet over de inhoud hebt kan het zijn dat mensen feedback sneller accepteren”, vult Carola  aan.

‘No waste’

Carola was onder andere verrast door het inzicht dat ze kreeg in de communicatie van haar collega’s.  Zo was zij zich niet bewust van de communicatiestijlen die sommige collega’s hadden ingezet gedurende het overleg. De CommScan® brengt ook in kaart hoe lang iedereen aan het woord is geweest, en dat zorgde ervoor dat Carola zich bewust werd van de ‘waste’ in overleggen. Ze stelde zich hierdoor de vraag ‘had ik hier wel bij moeten zijn of had ik beter op een ander moment kunnen aansluiten?’ Een waardevol inzicht dat direct in de praktijk toe te passen is.

Voor teams die presteren

Rob en Carola vinden de CommScan® vooral interessant voor teams die echt als een team moeten functioneren om te presteren. Rob: “Als je met regelmaat samen bent en afhankelijk bent van elkaar, het team wilt versterken, is het zeker waard om op deze manier in teamcommunicatie te investeren.

In het geval van multidisciplinaire teams die kortstondig samenwerken ziet Rob minder mogelijkheden: “Je zou de CommScan® in kunnen zetten in multidisciplinaire teams, maar dat zou bij ons wel ingewikkeld zijn omdat mensen in meerdere vaste teams en verschillende samenstellingen werken. Dan zou ik sneller investeren in hun individuele kracht.”

Communicatie-APK

De CommScan® is volgens Rob een mooi alternatief voor een middag op de hei met je team. Hij ziet het als een ‘communicatie-APK’ die je gemakkelijk meerdere keren kunt inzetten. “Niet alleen als er crisis is, maar zeker ook als het goed gaat. Het geeft een vertrekpunt, een diagnose en advies. Het is aan jou of je er wat mee doet. Een relatief simpele en laagdrempelige tool die je kan inzetten als je wilt inzoomen op  teamcommunicatie”.

Wil jij ook grip op teamcommunicatie en meer weten over de mogelijkheden?

Download dan de brochure of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Lees meer cases:

Influence Company - Customer Story
“It exceeded my expectations. I didn’t anticipate that we would be using the Influence Model® in right away in our daily routine.”
“Open en eerlijk zijn, verleiden, verbinden en verantwoorden; het komt allemaal terug tijdens de training”
“When you know that you can crack a problem not by changing the problem but by changing the way you approach it, that’s influence.”

Neem contact op

Nog vragen of opmerkingen?

Onze Customer Service staat altijd voor je klaar!

Kom in contact