“Je realiseert je ook elke keer weer dat je nog veel méér kunt leren.’’

Ingrid Ernst heeft, voordat ze de rol Managing Director Institutional Relations bij PGGM vervulde, maar liefst tweemaal de training Inzicht in Invloed® gevolgd, zowel incompany bij PGGM als extern op onze trainingslocatie House of Influence. Maar daar bleef het niet bij. Vanuit haar nieuwe rol bij PGGM heeft Ingrid Inzicht in Invloed® binnen haar accountmanagersteam geïntroduceerd. “In mijn beleving kan je hier geen genoeg van krijgen, omdat je merkt dat je beter wordt en echt leert. Je realiseert je ook elke keer weer dat je nog veel méér kunt leren.’’

Door haar eerdere ervaringen is Ingrid teruggekomen bij Bureau Zuidema. “Ik heb hele goede ervaringen met het Invloedmodel® en de trainers. Ik ben toch iedere keer verbaasd, hoe makkelijk je weerstand in een gesprek weg kunt nemen als je je maar bewust bent van hoe je met elkaar communiceert, dus ja ik vind het geweldig!’’

De laatste keer heeft ze de training Inzicht in Invloed® met secretarissen gevolgd, een heel andere groep dan accountmanagers. Ingrid: “Je ziet dat dat helemaal niet uit maakt, iedereen heeft zijn communicatiestijlen en zijn ontwikkelpunten. Accountmanagers zijn ‘overall’ best heel goed in de verschillende stijlen. Tegelijkertijd heeft iedereen zijn voorkeurstijl en is het goed om je daar bewust van te zijn.’’

Je leert elkaar écht kennen

Volgens Ingrid leer je elkaar écht kennen tijdens de training. ‘’Ik zet het ook in als teambuilding, want als je aan het oefenen bent, leer je elkaar heel goed kennen. Ik kan mijn team ook écht beter helpen nu, omdat ik weet hoe zij in een gesprek zitten. Wanneer zij bij mij komen, als een gesprek niet goed liep, kan ik ook vanuit de invloedstijlen en technieken doorvragen aan hen. Hoe heb je het gesprek voorbereid? Welke stijlen heb je ingezet etc.?’’

Anders dan verwacht, heeft ze weinig verschil gezien qua effect bij de twee verschillende teams: “De teams verschillen in ervaring en leeftijd en vervullen een totaal andere rol. Tegelijkertijd zie je dat ze met dezelfde problematiek te maken hebben. Voor zowel de accountmanagers met ruim 20 jaar ervaring als de jonge secretarissen was de training ‘eye-openend’. Er waren veel aha-momenten; Aha, daarom loop ik altijd vast in dit soort gespreksituaties.’’

Taal om over communicatie te spreken

Ze hebben er ook echt heel veel lol om. “Ik ben zelf nogal direct zal ik maar zeggen, ben meer van het Stellen. Onder druk ga ik meer voor het doel en minder voor de relatie. Eén van de accountmanagers zit er precies andersom in. Door de taal die het model geeft kunnen we dit goed naar elkaar benoemen. ‘Jeetje wat ben je weer aan het duwen’. En dan hebben we ook gewoon lol om hoe totaal verschillend wij onze mails bijvoorbeeld insteken.’’

Het Invloedmodel® geeft dus ook een taal om over de onderlinge communicatie te spreken vindt Ingrid. “En niet op een storende manier. Je kunt elkaar heel effectief helpen met elkaars verbeterpunten.’’  Het brengt een soort gelijkwaardigheid in het team. “Het is natuurlijk best lastig om je kwetsbaar op te stellen in het bijzijn van je leidinggevende. Maar goed, ik zeg altijd in het begin; ik heb ook veel te leren, het blijft een proces.’’

"Ik gun de mensen dit niet alléén voor op het werk, maar ook in privé."
Ingrid Ernst
PGGM

Videofeedback

Een onderdeel van het ontwikkeltraject was de CommScan®. Hier kregen de accountmanagers feedback op hun invloedgedrag op basis van een video-opname van een écht klantgesprek. Dit onderdeel kwam goed uit de evaluatie. Ingrid: “Wat vooral belangrijk was daarin, was dat ze de terugkoppeling als heel warm hadden ervaren. Heel erg opbouwend en ook oog voor ‘dit gaat goed’. Dus je wordt ook bewust van de dingen die je al heel goed doet.”

En nu?

Ingrid zorgt ervoor dat haar teams zich actief bezig blijven houden met het invloedmodel®. Zo wordt tijdens elke weekstart een moment ingelast om te reflecteren op de invloedstijlen. “We benoemen dan de spannende dingen in zo’n invloedstijl. Zodat alles weer even vers is. En dat doen we nog steeds, dus dat werkt goed. Zo houd je het levend en daar gaat het om. Zo help je elkaar.”

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?

We denken graag met je mee.  Neem contact op met onze adviseurs om te bespreken wat het beste bij jou of jouw organisatie past. Lees hier meer over onze InCompany mogelijkheden.

Lees meer cases:

Valtech

“De communicatie-APK voor teams”

International insurance Company

“It exceeded my expectations. I didn’t anticipate that we would be using the Influence Model® in right away in our daily routine.”

Neem contact op

Nog vragen of opmerkingen?

Onze Customer Service staat altijd voor je klaar!

Kom in contact