“De medewerkers maken hier dat het bedrijf zo groot is. Daar moeten we heel zuinig op zijn”

Tien jaar geleden hadden de designers, projectmanagers en developers van wat nu Valtech heet het vooral over het bouwen van een leuke website. Inmiddels is het bedrijf flink gegroeid. Met meer dan 2.000 collega’s wereldwijd gaat het dagelijks om complexe digitale projecten. Dit is hoe Valtech ervoor zorgt dat alle collega’s meekomen in die groei.Carola Spruit, HR Advisor bij Valtech: “zeven jaar geleden zaten onze projectmanagers nog met één marketingmedewerker van de klant om tafel. Nu zitten zij aan tafel met de Raad van Bestuur van hele grote organisaties. Dat vraagt iets anders van onze collega’s: op een andere manier communiceren en op een andere manier mensen meekrijgen. Zo zorg je ervoor dat je het doel bereikt dat je wilt bereiken en dat je samen hebt afgesproken.”

Daarnaast brengt de groei van Valtech een veranderende bedrijfsstructuur met zich mee. “Dat geeft een nieuwe dimensie voor medewerkers”, zegt Carola. “We hebben nu te maken met collega’s en met bedrijven uit andere culturen en met andere talen. Dan moet de relatie wel op een ander niveau worden aangegaan”.
Logo Valtech Case Bureau Zuidema

.

Met vallen en opstaan

Die verandering was voor veel medewerkers van Valtech een flinke uitdaging. “We merkten dat ons jonge team zich niet bewust was van hun bewegingsvrijheid in het contact met de klant” begint Carola. “Zo ontstond er steeds meer wrijving in de samenwerking met stakeholders. Soms escaleerde dat hogerop, soms gaven medewerkers aan dat zij moeite hadden met hun functie en sommigen vielen zelfs uit”.

Uit de behoefte daar iets mee te doen is in 2013 de Academy opgezet. Carola: “in eerste instantie was dat heel simpel, het was niet meer dan een Excel bestandje met 5 trainingen dat via de mail werd verstuurd. Binnen tien minuten zaten ze alle vijf vol. Ja, toen realiseerden we dat er écht wel behoefte is aan training.”

Bewust worden van bewegingsvrijheid

Via een collega die eerder Inzicht in Invloed® heeft gevolgd kwamen zij terecht bij Bureau Zuidema en al snel ontstond de training Relatie en Invloed. “Dat proces was heel prettig” vertelt Carola over de samenwerking. “Ik heb altijd het gevoel gehad dat we goed geadviseerd werden door Bureau Zuidema. Ik kreeg het gevoel dat zij echt een bijdrage wilden leveren aan ónze dienstverlening. Het ging voor hun niet om business binnenhalen, maar om iets goeds neerzetten en constant willen finetunen”.

“We wilden mensen bewust maken van de vrijheid die zij hebben om zich in verschillende situaties anders op te stellen”

“Mensen konden in de training hun eigen praktijkervaringen inbrengen. En ook met voorbeeldsituaties komen waar het dus niet zo goed ging. Aan de hand daarvan konden zij zichzelf ontwikkelen: door theorie te combineren met oefenen, waarbij het niet erg is dat je op je bek gaat”.

Met zekerheid en zelfvertrouwen de praktijk in

Meteen de dag na de training hebben de deelnemers het geleerde in de praktijk kunnen brengen. Carola: “dat is goed, zo kunnen de meeste situaties uit de training gelijk in de praktijk gebracht worden. Als je bewust bent van de mogelijkheden die je hebt, en een rugzak met tools hebt die je in verschillende situaties kunt inzetten, kun je met veel meer zekerheid tegenover je contactpersoon staan”

Die zekerheid en nieuwe vaardigheden werpen zijn vruchten af in het contact met klanten en stakeholders. “We zien dat dat helpt in het verbeteren van de klantrelatie” zegt Carola. “Niet alleen zien we uit een goede relatie meer werk voortkomen, maar onze collega’s die de contacten onderhouden voelen zich goed en zeker in die samenwerking.”

“3 jaar na de training zijn er nog steeds dingen die ik (onbewust) gebruik. Misschien doe ik het niet meer 100% volgens de regels, maar de verschillende stijlen pas ik nog steeds toe” – Relatie en Invloed deelnemer uit 2014

Duurzame klantrelaties in combinatie met medewerkers die in hun kracht staan zijn enorm belangrijk voor Valtech. “We hebben er niks aan als onze medewerkers hier als kaarsjes opbranden of het de één eruit, de volgende erin is. Het gaat om de bewustwording van een gezonde manier van werken”. Mede daarom werd de training Relatie en Invloed eind 2016 nog een keer herhaald. “Zonder medewerkers bestaat Valtech niet. Zij maken dat het bedrijf zo groot kon worden, dus laten we alsjeblieft heel zuinig op hen zijn”.

Klaar om invloedrijker te worden?

We staan klaar om te helpen! Neem contact op met onze accountmanagers om te bespreken welke oplossing het beste bij jouw past. Neem een kijkje in ons open trainingsaanbod of lees meer over andere bedrijven en hun ervaringen.

Contact een accountmanager Open trainingsaanbod Lees meer cases

Neem contact op

Nog vragen of opmerkingen?

Onze Customer Service staat altijd voor je klaar!

Kom in contact