Zo houd je jouw emoties onder controle tijdens een lastig gesprek

Geschreven op september 24, 2019 – Categorie: Communicatie

Zo houd je jouw emoties onder controle tijdens een lastig gesprek

Hoe zorg je dat je emoties niet de overhand nemen tijdens een lastig gesprek? Hoe meer jouw tranen, frustraties en boosheid de ruimte krijgen, hoe minder rationeel je kunt denken. De kans bestaat hierdoor dat het gesprek totaal anders loopt dan je wilt. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om rustig te blijven of om jezelf te kalmeren. Blijf jouw emoties de baas met de volgende drie tips:

  1. Focus op je ademhaling

In gespannen situaties is het handig om goed te letten op je ademhaling. Merk je dat je gespannen wordt, probeer je dan te concentreren op de ademhaling. Sommige mindfulness-experts raden aan om je ademhaling te tellen – bijvoorbeeld inademen en uitademen voor een telling van 6, of gewoon elke uitademing tellen tot je bij 10 bent en dan opnieuw beginnen. Door te concentreren op het tellen en het kalmeren van je ademhaling, zal je merken dat het je tot rust brengt.

  1. Beweeg

Stil zitten tijdens een moeilijk gesprek kan ervoor zorgen dat je emoties zich opbouwen. Vind het gesprek aan tafel plaats? Je kunt in dit geval gewoon open kaart spelen: ‘Ik heb het gevoel dat ik wat moet bewegen. Vind je het erg als ik een beetje rondloop?’ Als je liever toch blijft zitten kun je proberen om wat kleine fysieke afleiding in te zetten, zoals twee vingers kruisen of je voeten stevig op de grond zetten en opmerken hoe de vloer tegen je schoenen voelt.

  1. Afstand nemen

Afstand nemen van de situatie kan een heel effectieve aanpak zijn. Als je merkt dat jouw emoties steeds hoger oplopen en je ze op dat moment niet onder controle krijgt, kun je voorstellen om een pauze in te lassen of het gesprek op een ander moment weer op te pakken. Afstand nemen volgens ons Invloedmodel® bestaat uit twee belangrijke onderdelen. Je geeft bij je gesprekspartner aan dat je tijdelijk stopt met het gesprek én wanneer je erop terug komt.

Je loopt dus niet weg van de situatie, maar onderneemt actie om het gesprek weer de juiste richting in te laten gaan en voorkomt hiermee dat de emoties te hoog oplopen. In de tussenliggende tijd geef je jezelf de ruimte om je emoties te laten zakken en even na te denken over wat er gezegd is. Op het moment dat jullie weer met elkaar in gesprek gaan, sta je er anders in en is er ruimte gecreëerd die er voorheen niet was.

Effectiever in lastige situaties

 Ontdek hoe je verschillende situaties op een effectieve manier aan kunt pakken, zonder dat je emoties de overhand nemen. Tijdens de training Inzicht in Invloed® ga je aan de slag met de stijlen uit het Invloedmodel® en verkrijg je aan de hand van simulaties uit jouw werkpraktijk inzicht in jouw gedrag en de impact ervan op anderen. Deze training helpt je om jouw persoonlijke effectiviteit te vergroten, terwijl je je relaties met anderen versterkt.

Lees meer over Inzicht in Invloed®

“Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Via concrete handvaten leren we ze om situaties effectiever aan te vliegen. Zo bereiken ze hun doel én versterken ze relaties. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”


Bron: Harvard Business Review

 

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen