Terug naar de werkvloer: de 6 fases van een veranderproces

Geschreven op mei 6, 2020 – Categorie: Leiderschap

Deel via

Terug naar de werkvloer: de 6 fases van een veranderproces

Hoe bereid jij jouw organisatie voor op de 1,5 meter samenleving? Wat voor type leiderschap en communicatie vraagt dat? Hoe communiceer je duidelijke afspraken over de terugkeer naar de werkvloer? Hoe verbind je teams en mensen weer met elkaar op de werkvloer? 

Het zijn vragen waar je je als leidinggevende waarschijnlijk mee bezighoudt, nu de nieuwe realiteit steeds dichterbij komt. Sommige bedrijven hebben al volledige protocollen klaarliggen, anderen zitten nog met de handen in het haar. 

Onze teamontwikkeling- en invloedexpert Desiree heeft de 6 fases van een veranderproces alvast voor je op een rij gezet. Per fase geeft ze tips die jou en je MT voorbereiden op ‘de 1.5 meter samenleving’.

De 6 fases van een veranderproces:

Door de coronacrisis en het langzaam toewerken naar een ‘nieuwe werkelijkheid’ zal je organisatie een veranderingscurve doormaken. Daarom hebben wij dit model ontwikkeld waarmee jij gestructureerd en stapsgewijs je medewerkers kunt voorbereiden om vanuit het thuiswerken de overstap te maken naar de terugkeer op de werkvloer.

#1: Reset

In deze startfase gaat het voornamelijk over inventariseren waar je bedrijf en medewerkers nu staan. Deze fase dient meer als een startpunt of nulmeting. Zitten mensen in een afwachtende houding, of is het volledige business as usual? Daarbij kunnen er nog grote verschillen zijn per team of afdeling.

Wellicht heeft de marketingafdeling afgelopen weken overuren gedraaid en was het bijvoorbeeld bij accountmanagement nog even wat rustiger. Door hier kort bij stil te staan heb je zicht op de stand van zaken en kun je beter afstemmen op benodigde acties die nodig zijn voor de volgende fase.

#2: Activate

De fase ‘Activate’ staat in het teken van het weer activeren en betrekken van medewerkers.

Betrek medewerkers bij het opstellen van richtlijnen en afspraken. Dit zorgt voor draagvlak betreft de afspraken en het activeert medewerkers.

Daarnaast is er ruimte om input te geven waar medewerkers mogelijke problemen voorzien. Psychologisch zorgt het ervoor dat mensen zich mentaal kunnen voorbereiden op de terugkeer naar de werkvloer. Organiseer bijvoorbeeld nu al online meetings en maak dit onderwerp bespreekbaar.

#3: Be clear

De fase ‘Be Clear’ gaat over duidelijke communicatie, vóórdat je weer de werkvloer op gaat.

Communiceer duidelijk over het proces en het opgestelde plan met richtlijnen en afspraken. Communiceer over hoe je in de ‘activate fase’ in samenspraak tot afspraken bent gekomen en zorg tevens voor goede bronvermelding (het RIVM en/of brancheorganisatie).

Back to the office!

#4: Regroup

De fase ‘Regroup’ staat in het teken van aandacht geven aan het individu.

Geef aandacht aan het individu en zet medewerkers centraal. Het grote gevaar is om meteen in een actie-stand te schieten om de ‘schade’ in te halen. Toch kan het zijn dat mensen de afgelopen tijd veel hebben moeten doorstaan en zich zorgen maken.

Door bijvoorbeeld een retro te organiseren en terug te blikken zorg je ervoor dat mensen kunnen landen en hun zorgen kunnen uiten. Hiermee creëer je openheid en geef je erkenning en ruimte voor individuele zorgen.

#5: Reunite

In de fase ‘Reunite’ is het belangrijk om het team weer samen te brengen. Zorg voor verbinding en breng het team weer samen. Hoe beter het team functioneert en hoe minder er in de onderstroom speelt, hoe beter en makkelijker je de volgende stap kunt zetten.

Bespreek hoe je de komende tijd wilt gaan samenwerken. Wat heb je gemist de afgelopen tijd en wat wil je behouden? Kijk of je leuke activiteiten of brainstormsessies kunt organiseren. Zorg voor een eenheid. We are in this together!

#6: The new Normal

In ‘The New Normal’ fase blik je vooral vooruit. Schets je lange termijn toekomstbeeld en wees duidelijk over korte termijn deadlines en prioriteiten. De stip op de horizon zal wellicht een nieuwe stip zijn ten opzichte van 8 weken geleden.

Communiceer hierover en enthousiasmeer mensen om de schouders er weer onder te zetten. Ben daarnaast ook duidelijk over je korte termijn deadlines en prioriteiten. Hoe duidelijker dit is, hoe beter gefocust je te werk kunt gaan.

Ben je geïnteresseerd in meer informatie?

We geven de komende tijd verschillende gratis webinars waarin we de 6 fases gaan uitdiepen.

Donderdag 14 mei om 14.00 verzorgt onze invloedexpert Sophia Steuter de webinar: Hoe geef je leiding in de eerste periode?

In deze webinar zoomt zij in op de ‘Regroup fase’. Heb je het gemist? Bekijk de webinar terug en krijg concrete handvatten en tips die jou helpen jouw medewerkers mee te nemen naar het ‘nieuwe normaal’.

Invloedexpert Desiree heeft het veranderproces in een onepager voor je op een rij gezet. Deze kan je er gemakkelijk bij pakken als bijvoorbeeld de volgende fase van start gaat. Download hier de onepager: Terug naar de werkvloer

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen