Stijlflexibiliteit: welke stijl zet jij in om effectief te communiceren?

Geschreven op juni 1, 2017 – Categorie: Communiceren en presenteren, Invloed, Persoonlijke ontwikkeling

Stijlflexibiliteit: welke stijl zet jij in om effectief te communiceren?

‘Stijlflexibiliteit’, je hebt het misschien wel eens voorbij zien komen. In trainingsland is dit een geliefde term. Het zorgt namelijk voor ‘interpersoonlijke effectiviteit’: betere communicatie en soepelere samenwerking. Maar wat betekent het eigenlijk? En waarom heb je het nodig?

Stijlflexibiliteit, wat is dat eigenlijk?

Stijlflexibiliteit is de vaardigheid om bepaald gedrag in een situatie te vertonen. Door je communicatie en gedrag af te stemmen op de ander en jullie context, kun jij je doelen sneller bereiken.

Ben je wel eens in een vergadering geweest waar argumenten over en weer worden gegooid, maar eigenlijk niemand mee wil met het voorstel van de ander? Waar alle zinnen beginnen met ‘Ja, maar…’? En iedereen vooral bezig lijkt te zijn met zijn of haar eigen standpunt en niet met luisteren naar de ander? Dan heb je een typisch voorbeeld van ineffectieve communicatie meegemaakt.

Op één communicatiestijl, zoals bijvoorbeeld argumenteren, is het namelijk erg moeilijk om je doelen te behalen. Om anderen mee te krijgen en daarmee jouw doelen op een effectieve én efficiënte manier te behalen, moet je soms een uitstapje maken naar het perspectief van de ander. Dat betekent ook het inzetten van een andere stijl, zoals actief luisteren bijvoorbeeld.

Flexibel communiceren, is dat echt nodig?

Denk je nu ‘Klink leuk hoor, stijlflexibiliteit, maar dat heb ik toch helemaal niet nodig?’ Dan heb je helemaal gelijk. Je kunt op één stijl namelijk best een heel eind komen. Zeker omdat er waarschijnlijk ook één stijl is die wordt aangemoedigd binnen jouw omgeving.

Zo zal je in een academische functie je argumenten heel goed moeten kunnen uitleggen, in een sociaal beroep een ander centraal moeten kunnen stellen en als leidinggevende juist moeten kunnen verbinden en inspireren. Context kan vragen om bepaald gedrag.

Toch heb je altijd meer invloed als je je krachten bundelt. Als je een coalitie kunt vormen waarin je de talenten, kennis en kracht van anderen kunt gebruiken om jouw doel te behalen. Uiteraard met oprechte intentie en op een respectvolle manier: als mensen zich gebruikt voelen, zullen ze een volgende keer flink in de weerstand schieten.

Welke stijlen zijn er allemaal?

Als je googelt naar ‘communiceren’ en ‘interpersoonlijke effectiviteit’ vliegen de theorieën, modellen en trainingen je om de oren. Omdat communiceren iets is wat we allemaal, iedere dag doen, zijn er inmiddels ook een heleboel manieren om dit beter te begrijpen.

Als je goed kunt balanceren tussen de stijlen bereik je niet alleen sneller je eigen doel, je versterkt ook de band tussen jou en je collega.

Bij Bureau Zuidema gebruiken we hiervoor het ‘invloedmodel®‘. Harvard professoren Berlew & Harrison ontdekten in de jaren ’70 vier overkoepelende communicatie- en gedrag stijlen. Om écht effectief te zijn, concludeerden zij, moet je kunnen balanceren tussen deze vier stijlen:

  • “Overreden”: ook wel argumenteren, waar je samen op zoek gaat naar de beste oplossing
  • “Stellen”: ook wel grenzen aangeven, waar je kenbaar maakt wat je verwacht (van de ander)
  • “Overbruggen”: ook wel actief luisteren, waar je het perspectief van de ander vergelijkt met je eigen beleving
  • “Inspireren”: waar je vanuit een gezamenlijkheid kijkt welke krachten je kunt bundelen

Iedere stijl heeft een eigen onderliggende intentie. Met een andere intentie kun je ook een ander doel bereiken: bijvoorbeeld een ander beter begrijpen of juist duidelijk uitleggen wat je eigenlijk wilt (van een ander). Op die manier kunnen jullie ook op de lange termijn samen méér bereiken.

Stijlflexibiliteit kun je leren

Eerder kwam al naar voren dat bepaalde context bepaald gedrag aanmoedigt. Waarschijnlijk zet je één specifieke stijl ook veel meer in dan de andere. Gelukkig betekent dat niet dat je een andere communicatiestijl of ‘gedragssoort’ niet kunt leren. Alle stijlen zitten namelijk al in je.

Zo zijn kinderen doorgaans heel flexibel in het inzetten van verschillende stijlen. Zo kunnen ze vol enthousiasme verhalen vertellen, maar van het één op het andere moment omslaan en heel duidelijk laten merken dat ze iets niet willen. Omdat bepaald gedrag wordt geremd of juist gecultiveerd, blijven wij als volwassen vaak teruggrijpen op die ene stijl die het beste past in onze vaste omgeving.

Communiceren, of je eigen manier van doen, lijkt daarom een automatisme. Toch is gedrag, in de vorm van communicatiestijlen, ook een keuze. Je wordt invloedrijker als je bewust kunt kiezen welke stijl je gaat helpen bij het bereiken van je doel. Dat kan in veel gevallen ook je voorkeursstijl zijn. Maar die stijl maakt je niet per sé effectief; je bent effectief omdat die stijl goed past bij het doel dat je wil bereiken. In een andere context heb je ook een nieuwe strategie nodig om je doel te behalen.

Communicatiestijlen leren bij Bureau Zuidema

Dat je met het flexibel inzetten van gedrag en communicatiestijlen effectiever wordt, is hopelijk duidelijk. Wij kunnen je leren hoe, wat, waar en wanneer je welke stijl kunt inzetten. Samen met jou kijken we naar je doel en stippelen we de beste strategie uit om daar te komen.

Daarnaast leren wij je ook hoe jedie strategie het beste kunt uitvoeren. Dat is in grote mate een kwestie van doen, maar ook feedback verzamelen over wanneer je wel en niet effectief bent, staat centraal.

Meer weten? Maak onze invloedtest om te testen welke stijl jij het meeste inzet of neem direct een kijkje in ons trainingsprogramma Inzicht in Invloed® en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

Doe de invloedtest

Inzicht in invloed

 

Gerelateerde artikelen

Lees meer artikelen als het artikel dat je net hebt gelezen.

Wij schrijven wekelijks artikelen over onderwerpen in de actualiteit en invloed en zo. Heel spannend. Eigenlijk een digitaal product.

Lees alle artikelen