Trump hekelt journalist en snauwt ‘niet jij’! Hoe invloedrijk is dat?

Geschreven op januari 13, 2017 – Categorie: Invloed, Nieuws

Trump hekelt journalist en snauwt ‘niet jij’! Hoe invloedrijk is dat?

Persconferenties kunnen nogal chaotisch verlopen, zeker in Amerika. Maar ze zorgen zelden voor grote ophef. Behalve gisteren: toen Donald Trump met verheven stem de vragen van een CNN journalist beantwoordde met “niet jij”. Gemeen misschien, verrassend expliciet is het zeker, maar is het ook invloedrijk?

Heb je het helemaal gemist? Bekijk hieronder het fragment uit de persconferentie van 11 januari 2017. President-elect Donald Trump reageert op CNN journalist Jim Acosta, die een vraag wil stellen. Zijn toon is boos, zijn stem afgemeten en zijn wijzende vinger oogt corrigerend. Let op, het filmpje is in het Engels (de NOS heeft een versie met ondertiteling).


Wat we kunnen leren van Trump

“Mijn visie is dat je van iedereen kunt leren” zegt Linda Kluijtmans, één van onze Influence Experts “dus wat kunnen we hier leren van Trump?”. Invloed uitoefenen gaat namelijk in dit geval om twee dingen: “duidelijk zijn over wat je wilt én oog houden voor de relatie”.

Dat eerste doet hij goed: “Trump is erg duidelijk met zijn boodschap en zegt ‘nee, niet jij. Ik laat jou geen vraag stellen’. Dat je non verbaal aan hem kunt zien dat hij boos wordt, versterkt zijn tekst. Hij herhaalt nog eens de boodschap – ‘no, I will not let you ask a question. Your organisation is terrible’.

Er is geen twijfel over wat Trump wil aangeven. Hij geeft een eenduidig signaal en dat is krachtig.

  • Hij zegt wat hij bedoelt.
  • Wat hij van binnen voelt, laat hij van buiten zien (zijn verbale en non-verbale communicatie komen overeen).
  • Hij schuwt confrontatie niet.

Dat is verfrissend: “dit is een aanpak die we weinig zien, en al helemaal niet bij politici. Hij zorgt hiermee dat de mensen om je heen precies weten waar zij aan toe zijn. Dat schept duidelijkheid over wat jullie van elkaar verwachten”.

Maar kan het nóg beter?

Toch zijn we niet gewend dat er op deze manier met elkaar om wordt gegaan, en daar begint deze interactie te schuren. “In Nederland zijn we gewend dat we in een zakelijke context emoties mijden. Met name emoties als woede, angst of verdriet krijgen niet veel ruimte op de werkvloer.We verbergen het, bagatelliseren onze emotie of we nemen het mee de file in, waar je frustratie achteraan mag sluiten in de rij. Je uiten, en zeker je ongeremd uiten, is in sociale zin niet geaccepteerd.”

“Dat is ook precies wat blijkt uit de reactie van de journalist. Hoewel we hem niet in beeld zien, klinkt de journalist flink geagiteerd wanneer we zijn reactie horen: ‘Mister President, this is not appropriate’. Dat is een duidelijk signaal dat de relatie nu erg onder druk staat”.

Ook een hele lastige collega?

Lees alles over conflicten op de werkvloer en hoe je er het beste mee om kunt gaan

DOWNLOAD E-BOOK


Dat is het vlak waarop nog veel meer te halen is: Trump zet erg veel druk door zijn woordkeuze ‘no, not you’, zijn prangende vinger en het gebrek aan ruimte voor de journalist. “Maar als je werkelijke, langdurige, impact wilt creëren moet je die relatie niet uit het oog verliezen. Luister daarom ook aandachtig naar de andere partij, daar word jij veel invloedrijker van”.

Iedereen kent wel een Trump: omgaan met een narcistische persoonlijkheid

Natuurlijk zien wij ook dat de kans dat Donald Trump ons advies aanneemt nihil is. Toch willen we dit stuk graag over de bühne brengen omdat er een onderliggende boodschap aan ten grondslag ligt, zoals onze collega Anouk laatst op de borrel zei: “iedereen kent wel een Trump”.

Misschien is het niet binnen de politiek, of in zo’n extreme vorm, maar er zijn genoeg van ons die op de werkvloer een collega hebben die gepreoccupeerd is met aanzien, macht en succes.

Wat doe je in de omgang met zo’n type persoon? Is er überhaupt nog wel iets wat je kunt doen? “Omdat er met deze type persoonlijkheden weinig ruimte is voor écht contact, en een onvermogen of onwil om rekening te houden met een ander, blijft dit één van de meest lastige types om mee om te gaan” zegt Ad Schrama, Influence Expert.

Het begint allemaal bij complimenten geven

Toch zijn er zeker dingen die je kunt doen. In Willem van der Does’ Zo ben ik nu eenmaal! staat dat narcistische persoonlijkheden hun gevoel van eigenwaarde sterk laten afhangen van hun omgeving en daardoor onder de oppervlakte erg onrustig en wantrouwig kunnen zijn. “Als er geen manier is om deze persoon te vermijden dan is het doorgaans een goed idee om veel complimenten te geven” zegt Ad.

“Ook als je er zelf niet 100% achter staat kunnen de juiste complimenten bij je narcistische baas of collega’s nét de juiste snaar raken”

Dat is misschien even slikken, maar door die leidinggevende of collega alle credit voor zijn of haar visie en hulp te geven, krijg je in de toekomst makkelijker iets van hen gedaan. “Let er wel op dat het niet te overdreven wordt en je keer op keer dingen door de vingers ziet of goedpraat. Dan is het voor je narcistische collega alleen maar makkelijk om je niet meer serieus te nemen” aldus Ad.

Omgaan met de ander zoals die met jou omgaat

Als er onredelijke eisen of verwachtingen van je worden gesteld is het goed om juist voet bij stuk te houden. Dat kan een heftige reactie aan de andere kant ontsteken, maar blijf kalm. “Laat je baas of collega uitrazen en herhaal je boodschap: ‘nee, ik kan niet overwerken'” raad Ad aan. Vul dit eventueel aan met een bevestiging als ‘ik heb je gehoord, maar -‘ of een compliment als ‘ik heb veel respect voor hoe je … hebt aangepakt, maar -‘.

Het kan veel energie vergen, of zelfs stressvol zijn, om je narcistische baas of collega zo aan te spreken. Toch levert het je het meeste op om op deze manier de confrontatie aan te gaan. Doordat je niet alleen helder je standpunt kunt neerzetten maar altijd oog houdt voor de relatie ben jij invloedrijker dan Trump.

Doe de invloedtest

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen