“Soft skills are real skills” – ATD 2019

Geschreven op juli 1, 2019 – Categorie: Column

“Soft skills are real skills” – ATD 2019

Mijn eerste keer ATD, Association for Talent Development, in Washington DC dit jaar. Een event waar maar liefst 13.000 L&D professionals bij elkaar kwamen om alles te horen over de nieuwste ins en outs in de branche. Dit was mijn eerste internationale congres en er was tijdens de vier dagen ATD keuze uit meer dan 300 workshops. Dit betekende dat je ongeveer 4 workshops per dag kon doen. #keuzestress!

Het fijne hiervan was dat er voor iedereen passende sessies waren; voor trainers, (HR)managers, leidinggevenden, adviseurs, accountmanagers en zelfs marketing medewerkers die raakvlak hebben met het L&D werkveld kunnen hier zich uitleven. Naast de 300 workshops was er ook nog eens een enorme Exhibition waar aanbieders stonden met trainingen én alles op het gebied van innovatie en learning management systemen. Ook daar dus genoeg mogelijkheden om nieuwe kennis en/of ideeën op te doen. Vanuit Bureau Zuidema had ik mij aangesloten bij de Lowlands Delegatie, waar ik andere L&D professionals uit Nederland & België heb ontmoet.

 

Hoogtepunt: Seth Godin

Mijn hoogte punt van ATD was Seth Godin, de tweede keynote speaker dit jaar. Ik was al gewend aan de grootte van de zaal, waar we tijdens de key note van Oprah Winfrey meegenomen werden in haar verhaal, maar nu zat ik ook nog eens vooraan! Stel je een zaal voor waar 13.000 mensen in kwijt kunnen, dit is echt enorm. Godin is een inspirerende spreker die al 18 bestsellers op zijn naam heeft staan, vooral rondom marketing. Ik was dan ook erg benieuwd welk en hoe het raakvlak zou zijn met L&D.

Zijn keynote draaide om welke skills er nodig zijn in de toekomst voor goed leiderschap. “Soft skills are real skills” was een van zijn uitspraken die mij is bijgebleven. Mensen zijn van oudsher gewend te doen en volgen wat ze moeten doen: een studie afronden, diploma’s behalen en zich door ontwikkelen op hard skills staat hoog op de agenda om ons cv op te poetsen. Waar gaat het straks heen als technologie en AI een grootte rol gaat spelen? Hebben we dan nog oneindig veel kennis nodig?

Connectional Intelligence

Technologie en robotica zijn niet in staat om echte emotie te lezen en hierop te reageren zoals een mens dit doet. Het is juist daarom van belang dat we ons meer ontwikkelingen op het gebied van soft skills. Connectie maken met anderen en samen waarde creëren vraagt om andere vaardigheden die wij als mensen allemaal kunnen leren. Met positieve invloed sluiten wij hier dus perfect op aan: je eigen doel willen halen met behoud van de relatie met de ander is waar dit voor staat. Hiervoor moet je met de ander een connectie maken en zelf je eigen doel (tijdelijk) parkeren waardoor je samen verder kunt.  De vaardigheden die horen bij het maken van dit contact noemen ze ook wel Connectional Intelligence. Het wordt gezien als de derde cruciale ‘intelligentie’ om succesvol te kunnen zijn in de 21ste eeuw, naast IQ en EQ.

Het toenemende digitale contact en het afnemende face-to-face contact vragen ook om nieuwe manieren van communicatie. Virtual collaboration skills,  zoals ‘building virtual trust’ en effectief digitaal communiceren zijn van groot belang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de juiste inzet van programma’s als Skype of Zoom die mensen op verschillende plekken ‘verbinden’, maar er wel voor zorgen dat er effectief kan worden samengewerkt, mits ze op de juiste wijze worden ingezet. Een effectievere communicatie op afstand maakt deze tools mogelijk. Echter is hiervoor wel Clear cut Communication nodig, omdat je niet echt naast elkaar zit.

Technologie & social learning

Tijdens een van de sessie ging het over de  combinatie tussen technologie en social learning. De technologische mogelijkheden zijn eindeloos. Virtual reality, artificial intelligence, augmented reality: allemaal technologieën die bewezen effectief zijn. Tegelijkertijd is social learning belangrijker dan ooit in dit technologische tijdsperk. Deelnemers willen graag fysiek samen leren middels impactvolle leerervaringen en connected worden met het juiste netwerk.

Waar we staan met AI in deze branche vond ik persoonlijk nog niet helemaal goed uit de verf komen. Hier had ik dan ook meer van verwacht. Hopelijk zijn we wereldwijd met elkaar weer een stapje verder om deze nieuwe technologie ook voor deze branche te laten werken.

Influence matters all over the world

‘Lead Like a Legend | How to Master Your Influence’ was natuurlijk een titel die mij meteen triggerde. Met de vragen: wat vertellen ze op zo’n grote conferentie over invloed? Komt dit overeen met hoe wij naar invloed kijken? En hoe leggen zij de link naar the leading legend? Enthousiast liep ik dan ook naar binnen. Een energieke Canadese dame trapte de sessie af met de ‘de powerpunten’ van een leading legend.

  • Haar eerste punt was ‘Know your purpose’. Met welk doel loop jij als persoon rond op de wereld en wat wil je daarmee bereiken?
  • Haar tweede punt was ‘People can Change’. Als jij er niet in gelooft dat mensen kunnen veranderen, dan doen ze dit ook niet. Op deze manier zal je nooit het gat in de markt vinden of iemand zo ver krijgen om te veranderen.
  • Haar derde punt was ‘Personal Responsibility’. Legendarische leiders accepteren grote last zonder te klagen en nemen belangrijke actie zonder excuses.

Haar conclusie: dit kun je allemaal bereiken met invloed. Met de gedachte ‘Management of others is self-management’ ging zij verder. Als jij voldoende zelfkennis hebt en weet hoe je je eigen invloed beheerst en kunt uiten, dan ben je in staat om anderen op een positieve manier te beïnvloeden. Toen zij de link hiernaar maakte werd ik blij dat ook hier, aan de andere kant van de wereld, op dezelfde manier naar invloed wordt gekeken zoals wij dit doen. Weet waar je eigen sterktes en ontwikkelpunten zitten en durf hier ook mee aan de slag te gaan. Pijl hoe de ander in de in de wedstrijd staat? Is het erg om dit te vragen als je die wedstrijd aan het spelen bent? Met deze vernieuwde introductie van invloed liep ik de zaal uit.

Weet waar je eigen sterktes en ontwikkelpunten zitten en durf hier ook mee aan de slag te gaan.

De sportschool voor je geest

Het boek Mind Gym ‘Sportschool voor je geest’ was vorig jaar niet uit de schappen te slaan. Het klinkt allemaal hip en happening, maar hoe kijken zij eigenlijk tegen gedragsverandering aan? Sebastian Bailey, de Co-Founder van Mind Gym, nam ons hierin mee. In de vorm van een A, B, C-lijst liet hij ons verschillende voorbeelden zien van gedrag dat makkelijk te beïnvloeden is.

Zo gedragen we ons bijvoorbeeld anders als mensen met een machtpositie je opdragen om iets te doen – hoe reageer je dan? Hij kreeg de hele zaal zover om zonder reden als een idioot te laten klappen en juichen. Ook een plaatje van twee ogen ophangen in een ruimte, waardoor je het gevoel hebt dat je wordt bekeken, zorgt voor ander gedrag. Ook het krijgen van een beloning, of weten dat je ergens een beloning voor krijgt als je het goed doet, beïnvloed ons gedrag. Een low key manier die je aan het denken zet hoe je simpele gewoontes in je leven kunt veranderen.

Bailey maakte een andere manier van trainen en gedragsverandering zichtbaar. Het ging grotendeels over het veranderen van gedrag van anderen door kleine truckjes in de omgeving toe te passen. Dit was voor mij een link naar onze House of Influence. Onze trainingslocatie is zo ingericht dat deze volledig aansluit bij de traningen en deelnemers triggert om nieuw gedrag toe te passen.

Al met een al een bijzondere en inspirerende ervaring. Wat mij betreft zeker een aanrader om heen te gaan!

 

 

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen